شرکت آشیان پی

پیشرو در مقاوم سازی سازه ها

گروت چیست و چه کاربردی دارد؟

گروت چیست و چه کاربردی دارد؟ (1)

گروت ماده ای چسبناک است که از ترکیب سیمان و ماسه است حاصل می شود؛ این نوع ماده به عنوان ملات کاربرد فراوانی در صنعت ساختمان دارد. معمولا گروت ها در مکان هایی استفاده می شوند که نیاز به استحکام بالا، ترمیم ترک های عمیق، زیرسازی تجهیزات سنگین و… دارند. گروت یکی از افزودنی های کاربردی است که به دلیل خاصیت انبساط که دارد برای پرکردن ترک ها و فضاهای خالی عمیق استفاده می شود. گروت در زیر صفحه ستون ها، نصب و راه اندازی ریل ماشین آلات، برینگ پل ها، ریل ها، حایل ها و… مورد استفاده قرار می گیرد؛ تا مقاومت بیشتری به سازه ای که قرار است بر روی آن قرار گیرد، بدهد. این ماده می تواند نیروی وارده را به سطح زیرین کار منتقل کند و در نتیجه بار سنگینی را از روی سطح بردارد. با شرکت مقاوم سازی آشیان پی همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد گروت به شما بدهیم.

گروت چیست؟

گروت مایعی متراکم می باشد که جهت پر کردن شکاف‌ها مورد استفاده قرار می گیرد. گروت معمولاً مخلوطی از شن، ماسه و سیمان است. سیمان گروت در صنعت ساختمان سازی و ساخت انواع بتن کاربرد دارد. همان طور که در مقدمه هم گفته شد از کاربرد‌های سیمان گروت در صنعت ساختمان می‌توان به استفاده از این سیمان برای نصب ریل ماشین آلات، زیرسازی تجهیزات سنگین و… اشاره کرد. برای اینکه پروژه های ایجاد شده با استفاده از گروت از کیفیت بالایی برخوردار باشند، دوام و استحکام خوبی داشته باشند، باید روش ها و ملاحظات مناسب برای استفاده از این ملات قدرتمند در پروژه های مختلف را بدانید.

کاربرد گروت (Grout)

گروت کاربردهای زیادی در صنعت ساختمان دارد؛ در پروژه های سازه ای گروت در زیر ستون ها، نصب و راه اندازی ریل ماشین آلات، برینگ پل ها، حایل ها و… کاربرد دارد تا سازه ساخته شده بر روی آن از دوام بالایی برخوردار باشد. این ماده بار وارده بر سازه را به سطح پایین تری منتقل کرده و بار وارده بر سازه را کاهش می دهد. از گروت ریزی برای متصل کردن محکم سازه در شرایط باری دینامیکی استفاده می شود. عملیات گروت ریزی در  کارخانه ها و ماشین آلات موتوری، ژنراتورها، پمپ ها، ریل ها و سیستم های انبار  مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این، تزریق در صنعت ساخت و ساز برای ستون های پیش ساخته ی بتنی یا فولادی، اجزا ساختمان، تصفیه ستون ها، پایه گاردهای محافظ دست اندازها استفاده می شود. یکی از کاربردهای مهم گروت در ترمیم بتن و ترمیم عیوب سطوح بتنی می باشد.

انواع گروت کدامند؟

گروت پلیمری

گروت پلیمری از دو جزء رزین پلیمری و مخلوط سیمان تشکیل شده است. مخلوط سیمان دارای دانه بندی مخصوص با ماسه سیلیس شکری است که مقاومت و خاصیت روان کنندگی بالایی دارد. از ویژگی های گروت پلیمری میتوان به مواردی مانند ارتباط قوی با زیرسازی معدنی، مقاومت کششی، خمشی و سایشی زیاد و… اشاره نمود.

گروت اپوکسی

گروت اپوکسی یک ماده عالی برای تعمیر و نصب تجهیزات سنگین است که به چسبندگی بالا و مقاومت فشاری و خمشی نیاز دارند. این ماده دارای مقاومت مکانیکی و شیمیایی بالا بوده و از استحکام و چسبندگی عالی برخوردار است. گروت دارای قابلیت شکل پذیری است. استحکام در برابر ارتعاشات بالا یکی از ویژگی های مهم گروت اپوکسی محسوب می شود.

گروت اپوکسی ۱۰۰۰ آبادگران

گروت سیمانی منبسط‌ شونده

این نوع گروت حاوی سنگدانه است و به صورت پودر خشک تولید می شود. این نوع محلول حاوی تمام مواد افزودنی و مواد لازم برای سیمان و سنگدانه است و به جز آب به مواد دیگری نیاز ندارد. هنگامی که این مواد با آب مخلوط می شوند، دو نوع افزایش حجم وجود دارد. انبساط اولیه 15 تا 30 دقیقه پس از مخلوط شدن این ماده با آب اتفاق می افتد که نتیجه تصعید گاز است. انبساط دوم نیز یکی دو روز پس از مخلوط شدن این ماده به دلیل واکنش شیمیایی ملات رخ می دهد.

گروت سیمانی ESA.C-grout ابتکار شیمی البرز

فرق گروت اپوکسی و گروت سیمانی در چیست؟

گروت سیمانی در سازه های صنعتی کاربرد فراوانی دارد. اما به دلایلی این گروت قابلیت فنی لازم برای نصب ماشین‌آلات را دارا نمی باشد. به عنوان مثال، گروت های سیمانی در برابر ضربه های مداوم یا ارتعاشات ماشین های سنگین مقاومت کافی ندارند. زمانی که گروت سیمانی در معرض این تنش های ارتعاشی قرار می گیرد، ترک خوردگی و آسیب ایجاد می شود. البته این شرایط بحرانی می تواند باعث آسیب به ماشین های صنعتی و سازه های بتنی آنها شود. اما گروت اپوکسی استحکام پیوند باورنکردنی دارد و در برابر بارهای ارتعاشی کاملاً مقاوم است. گروت اپوکسی ذاتاً انقباض بسیار کمی دارد و با تغییر شرایط فیزیکی محیطی تغییر حجم نمی دهد. قیمت این گروت ها از تفاوت های دیگر این دو نوع گروت می باشد.

گروت چیست و چه کاربردی دارد؟ (2)

مزایای استفاده از گروت چیست؟

  • رسیدن به مقاومت بالا در مدت زمان کم
  • قابلیت نگهداری آب، ملات بتنی و سیمان را دارد.
  • مقاومت مکانیکی و شیمیایی بسیار زیاد
  • پرشدن کامل فضای گروت‌ریزی شده
  • روانتر نسبت به مصالح ساختمانی دیگر
  • و…

روش اجرای گروت ریزی

گروت ماده ای مفید و موثر در منتقل کردن نیروهای برشی و فشاری بین ستون ها، فونداسیون و صفحات فولادی پایه ها به حساب می آید. در اجرای گروت ریزی درست، انتخاب مصالح مناسب ضروری است. بر اساس ویژگی ها و استانداردهای این محصول می توان گروت را به این صورت تعریف کرد: گروت  یک ماده‌ ی پایدار است و بصورت پودری بسته بندی شده و با آب مخلوط شده و به عنوان ملات خمیری جهت پر کردن فضاهای خالی و شکاف های عمیق استفاده می شود. در زمان گروت ریزی از گروت سیال به علت روان بودن این متریال استفاده می شود. گروت ریزی برای پر کردن فضاهای خالی و تخلخل‌های موجود در عناصر سازه استفاده می شود. به طور کلی یکی از بااهمیت ترین خواص گروت انتقال بار و فشار از صفحات فلزی پایه به فونداسیون، افزایش حجم و اطمینان از پوشش دهی کامل تمامی مکان های گروت ریزی شده است.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.