شرکت آشیان پی

پیشرو در مقاوم سازی سازه ها

راه کارهای مقاوم سازی ساختمان های کج شده

ساختمان ها ممکن است به دلیل چندین عامل کج شوند. در برخی موارد کج شدن بناها و دوام آوردن آنها باعث شهرت آنها شده است. معروف ترین ساختمان با این ویژگی در جهان برج پیزا است. نشست فونداسیون عامل اصلی کج ساختمان است که به دو بخش نشست سریع و تحکیم تقسیم می شود. به طور کلی، راه کارهای مقاوم سازی ساختمان می تواند به مالکان در حل این مشکل کمک کند. شرکت مقاوم سازی آشیان پی یکی از معتبرترین شرکت های ارائه دهنده خدمات مقاوم سازی سازه است. آشیان پی دارای سابقه ای بیش از چند دهه در زمینه مقاوم سازی با FRP و… است. برای دریافت مشاوره در زمینه خدمات مهندسی و روش های مختلف مقاوم سازی ساختمان با واحد مهندسی آشیان پی تماس بگیرید.

دلایل کج شدگی ساختمان

کج شدگی سازه به ندرت از یک مشکل ناشی می شود. این مشکلات به سه حوزه اصلی تقسیم می شوند:

  1. خصوصیات بستر (مانند ظرفیت باربری پایین، زمین نامناسب فونداسیون، استحکام غیر یکنواخت و تغییر وضعیت آب زیرزمینی.)
  2. پی (مانند عمق مدفون شدگی کم و نوع پی نامناسب)
  3. عوامل انسانی (عملیات مستقیم یا غیر مستقیم مانند عملیات حفاری)

مشکلات پیش روی کاربران ساختمان های کج شده

هنگامی که یک ساختمان کج می شود، به عنوان یک خرابی دائمی و غیرقابل برگشت تلقی می شود. در صورتی که می توان با استفاده از راه کارها ی مقاوم سازی ساختمان های کج شده آن ها را به وضعیت اولیه خود برگرداند. سازه های با بیش از 5 درصد کج شدگی بدون این که از نظر شاقول کردن بررسی شوند، تخریب می شوند. اگر زاویه انحراف کوچک باشد و ساختمان در معرض خطر ریزش جدی نباشد، این موضوع صرفاً به عنوان یک موضوع قابلیت سرویس تلقی می شود و اقدام اصلاحی به تعویق می افتد.

این ناسازگاری ها می تواند برای ساکنین مشکلاتی ایجاد کند. تحقیقات نشان می دهد که کاربران ساختمان متوجه شیب 20 تا 25 میلی متری در هر متر ارتفاع می شوند و اگر شیب بیشتر از این باشد، استفاده از سازه با مشکل مواجه می شود. ناپایداری عناصر دکوراسیون، شیب معکوس در لوله ها، استفاده نادرست از تجهیزات لیفت از دیگر مشکلاتی است که ممکن است استفاده کنندگان از ساختمان های کج با آن مواجه شوند.

مهم ترین راهکارها برای مقاوم سازی ساختمان های کج شده

در ادامه به بررسی سه روش مقاوم سازی ساختمان های کج شده می پردازیم. لازم به ذکر است قبل از اعمال هر یک از روش های زیر، باید علت کج شدن سازه تعیین گردد. برای این فرآیند باید از یک شرکت حرفه ای و با تجربه کمک کرد تا تمام مراحل با دقت انجام شود.

1. مرتفع کردن قسمت های کوتاه‌تر ساختمان

از جک‌های هیدرولیکی برای مقاوم سازی ساختمان های کج شده به این روش، استفاده می شود تا سازه را به صورت غیریکنواخت بالا بیاورند. بنابراین اقداماتی برای آماده سازی سازه ها برای این فرآیند مورد نیاز است. این اقدامات شامل نصب جک‌ها بر روی دیوارهای باربر پایین‌ترین طبقات، برش زدن دهانه‌ها برای عبور بالابر، مسلح کردن سازه، خاموش کردن موقت سیستم‌های گرمایشی و سایر تأسیسات است. این روش مزایای زیادی دارد که از جمله آنها می توان به زمان کوتاه مدت و عدم ایجاد اختلال در ساخت و ساز اشاره کرد. در عین حال از معایب آن نیز نباید غافل شد. مهم ترین عیب این روش برای مقاوم سازی ساختمان های کج شده، تغییر طرح استاتیک پی ساختمان می باشد. بنابراین ظرفیت پی، سازه و و خاک بستر باید همیشه تحت کنترل باشد.

2. حذف خاک قسمت‌های زیرین

در این روش ویژگی های مکانیکی بستر خاک برای تقویت سازه بهبود می یابد. این اقدامات اصلاحی شامل تغییر تراکم پذیری خاک، محل تنش، میزان آب منطقه و … می باشد. شاقول‌سازی ساختمان کج به گونه ای انجام می شود که از سختی زمین در زیر پی ساختمان کاسته شود. بدین ترتیب حجم لایه زیرین پی کاهش یافته و نشست اجباری بر ساختمان تحمیل می شود. پس از این مرحله، ساختمان کج شده به موقعیت صحیح خود باز می گردد.

3. استفاده همزمان از دو روش بالا

این روش به عنوان یک اهرم دو طرفه برای مقاوم سازی ساختمان های کج استفاده می شود. برای این کار بخش های نشست کرده را بالا می برند و قسمت بلندتر، خاکبرداری خواهند شد. این روش در صورتی موثر است که سطح شیب ساختمان با ساختار ساختمان مطابقت داشته باشد. علاوه بر این، خاک باربر نباید خیلی عمیق باشد.

کلام آخر

با اهمیت ترین مسئله در اصلاح و مقاوم سازی ساختمان های کج شده، شناسایی و مطالعه دقیق پارامترهای خاک و شناخت کامل شرایط مشکل ساز خاک است. این خاک ها شامل ظرفیت باربری کم، نفوذپذیری و سختی، خاک های متورم و بین لایه ای می باشد. وجود این خاک ها باید در تمام مراحل برنامه ریزی و اجرا مورد توجه قرار گیرد. موضوع مهم دیگر محاسبه و پیش بینی کمیت، کیفیت، ماهیت و سرعت بارگذاری است، به ویژه زمانی که سازه در منطقه معدنی قرار دارد. با توجه به توضیحات فوق، اگر انحرافات طراحی قابل توجه باشد، باید تجزیه و تحلیل بسیار دقیقی از شرایط آماده سازی، اصلاح و انطباق مطالعه ارائه شود.

قبل از انجام هر کاری باید علت کج شدگی را مشخص کرد. در این مرحله تحقیقات ژئوتکنیکی و اندازه گیری های جغرافیایی و ارزیابی شرایط تکنیکی سازه بسیار حائز اهمیت است. توصیه می کنیم روش های مختلف اصلاح را بررسی کنید و از بین آنها انتخاب درستی داشته باشید. در این زمینه می توانید از تجریه چندین ساله کارشناسان شرکت مقاوم سازی آشیان پی بهره ببرید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.