شرکت آشیان پی

پیشرو در مقاوم سازی سازه ها

همه‌چیز درباره سقف یوبوت

همه_چیز درباره سقف یوبوت (3)

امروزه در صنعت ساختمان توجه به استانداردها و سبک سازه های ساختمانی اهمیت زیادی دارد. تلاش صنعت ساختمان در جهت ساخت ساختمان های سبک و مقاوم به ویژه در برابر زلزله است. سقف یکی از مواردی است که باعث افزایش وزن ساختمان ها می شود. اگر سقف به صورت سبک و استاندارد طراحی و اجرا نشود در صورت وقوع بلایای طبیعی مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت. به همین دلیل است که مهندسان و کارشناسان ساختمانی همواره به دنبال راه حلی برای جلوگیری از وقوع چنین حوادثی هستند. یکی از سازه های بسیار سبک و مقاوم سازه یوبوت یا سقف یوبوت است که امروزه بسیار محبوب است. برای اطلاعات بیشتر در مورد سقف یوبوت، مقاله آشیان پی را تا انتها دنبال کنید.

سقف یوبوت چیست؟

سقف U-Boot وزن کم و استحکام بالایی دارد و به عنوان یکی از روش های جدید مقاوم سازی سازه در برابر زلزله استفاده می شود. در ساخت این نوع سقف از قالب های مکعبی یوبوت استفاده می شود که ظاهری مسطح با قسمت داخلی تهی دارد. سقف یوبوت از 2 لایه‌ بتنی مسلح در بالا و پایین دال مجوف می شود. شکاف بین این دو لایه با قالب هایی به نام Uboot پر شده است. نکته مهم استفاده از قالب های استاندارد یوبوت است. زیرا در سال های اخیر فرمت های غیر استاندارد مختلفی در کشور پیدا شده است. سیستم یوبوت یکی از روش های جدید و کم هزینه برای اجرای سقف و کف می باشد. مزایای فراوان این سیستم باعث افزایش استفاده از آن در سال های اخیر شده است.

همه_چیز درباره سقف یوبوت (1)

اجزا قالب یوبوت کدامند؟

یوبوت قالبی است که درون دال استفاده می شود. این قالب شامل اجزای مختلفی برای نصب سیستم یوبوت می باشد. اجزای اصلی قالب یوبوت عبارتند از:

  • بدنه
  • پایه
  • فاصله دهنده یا اسپیسر
  • پل
  • درپوش

اجرای سقف یوبوت چگونه است؟

برای اجرای این نوع سقف در مرحله اول میلگردهای زیر دال را باید در دو جهت عمود بر هم قرار داد. در مرحله بعد، قالب های یوبوت از قبل آماده شده با فواصل از پیش تعیین شده با استفاده از اتصال دهنده های افقی به یکدیگر متصل می شوند. با توجه به پایه های مخروطی در زیر قطعات یوبوت، ضخامت لازم تامین میشود. در صورت لزوم استفاده از قالب های یوبوت به صورت دوگانه باید قبل از نصب، دو قالب را به هم وصل کنید.

در مرحله بعد میلگردهای افقی بالای یوبوت باید در دو جهت عمود بر هم قرار گیرند که در این مرحله از میلگردهای تقویت کننده برای کنترل برش و خمش نیز استفاده می شود. پس از انجام این مراحل، باید کار بتن ریزی روی سقف را شروع کنید. توجه داشته باشید که عمل بتن ریزی به جهت جلوگیری از شناور شدن یوبوت ها در 2 مرحله انجام می شود. در ابتدا فضای خالی سقف به صورت عمودی به وسیله ی فوق روان کننده ها پر می شود. البته بهتر است بتن آنقدر غلیظ شود که تمام لایه های زیر را پر کند.

پس از خشک شدن اولین لایه بتن، لایه رویی می تواند بتن ریزی شود. پس از گذشت زمان لازم برای سفت شدن بتن می توان قالب ها را از زیر سقف جدا کرد. به این ترتیب شما سقفی کاملاً صاف و سبک خواهید داشت.

مهم‌ترین مزیت سقف یوبوت

امروزه در صنعت ساختمان از انواع دال بتنی، تیرچه‌بلوک، عرشه فولادی، تیرچه کرومیت، وافل، کاذب و غیره استفاده می شود که هر کدام مزایا و معایب متفاوتی دارند. سقف یوبوت به عنوان یکی از مدرن ترین و مبتکرترین سقف های صنعت ساختمان شناخته می شود که دارای مزایای فراوانی است که از مهمترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. در این نوع سقف ها امکان برداشتن تیر بین ستون ها و استفاده از تیرهای مخفی بدون آویز وجود دارد که امکان قرارگیری صحیح ستون ها را فراهم می کند.
  2. به دلیل وجود این سقف نیروها به طور متقارن در قسمت های مختلف سقف توزیع می شوند.
  3. این سقف می تواند در کاهش تعداد و اندازه ستون ها و همچنین افزایش تنوع ستون ها موثر باشد.
  4. توانایی طراحی پلان معکوس بهتر برای حذف تیرهای میانی
  5. سختی و مقاومت سقف ها
  6. امکان افزایش فاصله بین ستون ها و اجرای سازه های با دهانه های بزرگ
  7. عایق بندی صحیح سقف از نظر صدا و ارتعاش صفحه ای
  8. کاهش بار خاک و امکان کاهش تعداد توده ها در خاک
  9. حفاظت در برابر آتش
  10. و…

معایب استفاده از سقف یوبوت

سقف های یوبوت در کنار تمام مزیت های بالا معایبی نیز دارند که به شرح زیر است:

  1. این سقف ها هزینه بالایی دارند و به طور کلی استفاده از آنها در پروژه های کوچک به صرفه نیست.
  2. اگر بعد از بتن ریزی عملیات لرزش به درستی انجام نشود، سطح زیرین سقف خالی می ماند که می تواند مقاومت آن را کاهش دهد.
  3. قالب های یوبوت به تنهایی از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار نیستند و رعایت نکات امنیتی اضافی در اجرای آنها ضروری است.
  4. امکان ورود به بلوک های شکسته یوبوت وجود دارد که می تواند وزن ساختمان را افزایش دهد.
  5. در صورتی که بتن به درستی در اطراف قالب ریخته نشود، امکان ایجاد سوراخ در سقف U-boot وجود دارد.
  6. امکان تغییر ظاهر سقف یوبوت در صورت عدم استفاده طولانی مدت وجود دارد.
  7. و…

همه_چیز درباره سقف یوبوت (2)

کاربرد های سقف یوبوت

سقف یوبوت های در بسیاری از پروژه های فنی مهندسی که با کاهش مصرف بتن نیاز به سطوح بزرگ و در نتیجه کاهش وزن و در نتیجه تعداد طبقات بیشتر و عدم نیاز به فنداسیون سنگین و عظیم دارند کاربرد دارد. سقف یوبوت راه حل و روشی ایده آل و مدرن برای ایجاد سطوح بزرگ و پروژه های با ظرفیت بالا می باشد. امکان ساخت ساختمان های افقی بدون کابل های نگهدارنده و ستون‌های متعدد و متوازن را می‌دهد که دلیل آن پشته‌ای، پیمانه‌ای بودن و سبک بودن است. سقف استاندارد U-boot دارای ویژگی ها و فاکتورهای مورد تایید شرکت BBA انگلستان است و تغییر آن باعث کاهش اعتبار و ویژگی های برتر این محصول می شود. از کاربرد های سقف یوبوت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساختمان های مسکونی
  • ساختمان های تجاری
  • ساختمان های درمانی و آموزشی
  • در ساختمان های صنعتی
  • در پارکینگ
  • و…

جمع بندی

تلاش مهندسان صنعت ساختمان تولید هر چه بیشتر مصالح ساختمانی برای کاهش وزن سازه ها و در نتیجه افزایش مقاومت سازه و نیاز به مصرف کمتر بتن است. سقف یوبوت با هدف کاهش وزن و هزینه سقف ساخته شده است. U-BOOT یک سازه قابل بازیافت ساخته شده از پلی پروپیلن است که به عنوان دال مجوف و سقف سازه استفاده می شود و در نتیجه باعث مقاوم سازی سازه ساختمان می شود. در این مقاله به کاربرد و مزایای این سقف پرداخته شد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.