شرکت آشیان پی

پیشرو در مقاوم سازی سازه ها

آشنایی با روش های برش بتن

آشنایی با روش های برش بتن

به عمل برش و جداسازی قسمتی از بتن برش بتن گفته می شود. این فرآیند با دستگاه های خاصی انجام می شود. اپراتوری که کار برش را با دستگاه انجام می دهد نیز باید یک حرفه ای ماهر و حرفه ای باشد. یکی از مزایای برش بتن به این روش تمیز بودن نتیجه کار است. در گذشته بتن را با پتک برش می دادند که نتیجه یکنواخت و تمیزی نداشت. اما هنگام برش بتن با ماشین، سطح برش کاملا صاف و تمیز خواهد بود. مزیت دیگر این است که گرد و غباری وجود ندارد زیرا در فرآیند کار از آب استفاده می شود. برش بتن برای اهداف مختلفی انجام می شود که می توان به برش برای باز شدن قسمتی از دیوار برای ایجاد در و پنجره، یا برش دال و یا کرگیری اشاره کرد. ضخامت دیوارهایی که تحت فرآیند برش بتن قرار می گیرند معمولاً 30cm است، اما ضخامت های بزرگتر را می توان برش داد. برش بتن را می توان به روش های گوناگونی انجام داد. گاهی می توان از روش های دیگری با هزینه کمتر استفاده کرد اما گاهی نیاز به برش بتن ضروری است و باید انجام شود.

بهترین روش برش بتن

در پروژه های ساختمانی این امر ممکن است در حین کار یا بهره برداری به دلایل مختلفی مانند تغییر در طراحی معماری و سازه و یا عبور لوله های تاسیساتی مانند داکت ها، کانال ها و لوله ها از سقف و یا دیوار بتنی، لازم باشد بخشی از بتن تراشیده شود و به عبارتی بتن برش داده شود. فرآیند تراشیدن، حفاری و برداشتن کنترل شده بتن را برش می گویند. بسته به نیاز ما، روش اجرا و ابزارهای مربوطه نیز متفاوت خواهد بود. با توجه به نیاز خود می توانید بهترین روش برش بتن را انتخاب کنید. در ادامه همین مطلب به تعدادی از روش های بتن اشاره می کنیم و مزایای هر کدام را نیز عنوان خواهیم کرد.

این روش های عبارت اند از:

  1. روش کرگیری
  2. کاتر یا کفبر
  3. روش دیواربر یا والسا

آشنایی با روش های برش بتن (2)

1. برش بتن با استفاده از روش کرگیری

برش نیاز به استفاده از ابزارهای قدرتمند برای برش دارد. یکی از روش های برش بتن روش کرگیری است که با استفاده از ابزارهای مخصوص انجام می شود. در این روش دستگاه دارای الماسه هایی است که از هسته بتن عبور می کند. در داخل بتن میلگرد هایی وجود دارد که با نفوذ الماس به آنها از بین می روند. در چنین حالتی الماسه به عمق بتن نفوذ کرده و بتن را برش می دهد. البته از روش کر گیری می توان برای اندازه گیری و ارزیابی مقاومت، استحکام کششی، خمش، اندازه گیری عمق کربناسیون و غیره نیز استفاده کرد.

مزایا استفاده از روش کرگیری به شرح زیر است:

  • قابلیت تنظیم عمق و ضخامت سوراخ ایجاد شده در بتن
  • قابلیت برش افقی و عمودی در بتن
  • بدون ترک در هنگام سوراخ کردن بتن
  • سرعت بالایی در برش بتن دارد
  • صدای بسیار کمی دارد و به جلوگیری از آلودگی صوتی کمک می کند.
  • روشی برای برش بتن با کیفیت بالا

2. استفاده از کاتر (کفبر) برای برش بتن

رایج ترین روش استفاده از کاتر یا کفبر برای برش بتن است. سه نوع تجهیزات برقی، هیدرولیک و دیزلی برای برش بتن با استفاده از کاتر وجود دارد. این ابزارها دارای دیسک های الماسه هستند که وظیفه ایجاد انواع برش ها در بتن را بر عهده خواهند داشت.

مزایا استفاده از کفبر جهت برش بتن به شرح زیر است:

  • یکی از بهترین روش های مقرون به صرفه برای برش بتن
  • دارای دقت بالا و دستگاه های کم هزینه
  • مناسب برای برش های بتن با حجم متوسط.
  • سرعت کندی در برش بتن دارد
  • برش عمیق و زیبایی دارد

3. استفاده از دیواربر (والسا) برای برش بتن

همانطور که از نام دستگاه دیوار بر پیداست این دستگاه بر روی دیوار نصب می شود و قابلیت برش هیدرولیکی بتن را دارد. به این ترتیب سطح صافی برای برش در نظر گرفته می شود و برای برش بتن از دقت بالاتری استفاده می شود. اگر پشت بتن آزاد نباشد، نمی توان از دستگاه الماسه برای برش استفاده کرد. در این صورت استفاده از دیواربر به افراد توصیه می شود. برای برش با استفاده از دستگاه والسا ابتدا به دستگاه کر گیر نیاز داریم.

4. استفاده از دستگاه سیم الماسه برای برش بتن

دستگاه سیم الماسه یا دستگاه سیم بتنی سریع ترین دستگاه برای برش های عمیق در بتن می باشد. اگر سطح مقطع برش بتن تا این حد گسترده باشد، این فرآیند ممکن است مدتی طول بکشد. در این مورد از دستگاه سیم الماسه استفاده می شود. برخی افراد تمایل دارند بتن را به صورت قالبی برش دهند. دستگاه سیم الماسه می تواند اشکال بتن را به راحتی و با عملکرد مناسب برش دهد. برش بتن با سیم الماسه یکی از جدیدترین روش های برش بتن می باشد. البته فرآیند کار بر روی این دستگاه به کمک دستگاه  کر گیر امکان پذیر خواهد بود.

مزایای استفاده از روش سیم الماسه عبارتند از:

  • امکان انجام انواع برش ها با عمق و اندازه دلخواه
  • قابل نصب بر روی سطوح عمودی، افقی و شیبدار
  • صدای بسیار کمی دارد و به جلوگیری از آلودگی صوتی کمک می کند
  • قابلیت برش پیوسته
  • سرعت آن سریع است و به صرفه جویی در زمان و هزینه کمک می کند
  • قابلیت برش به هر شکلی را دارد و محدودیتی ندارد
  • دقت بالا در انجام انواع برش ها

شرکت مقاوم سازی آشیان پی یکی از معتبرترین شرکت های ارائه دهنده خدمات مقاوم سازی سازه است. آشیان پی دارای سابقه ای بیش از چند دهه در زمینه مقاوم سازی با FRP و… است. برای دریافت مشاوره در زمینه خدمات مهندسی و روش های مختلف مقاوم سازی ساختمان با واحد مهندسی آشیان پی تماس بگیرید.

کلام آخر

هر روشی مزایا و کاربردهای خود را دارد و انتخاب مناسب ترین روش به نیازها و شرایط خاص پروژه بستگی دارد. در نهایت، انتخاب یک روش برش خاص باید شامل ملاحظاتی مانند بودجه، زمان در دسترس، الزامات دقت و خصوصیات های فیزیکی سازه باشد. فن آوری ها و روش های پیشرفته در این زمینه امکان انجام عملیات با سرعت بالا، دقت عالی و کاهش هزینه را فراهم می کند. روش های مختلف تضمین می کند که یک راه حل مناسب و موثر برای هر پروژه وجود دارد. بنابراین انتخاب روش صحیح و دقیق برش بتن می تواند تاثیر بسزایی در بهبود کیفیت، کارایی و هزینه کلی پروژه های ساختمانی ایفا کند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.