شرکت آشیان پی

پیشرو در مقاوم سازی سازه ها

میلگرد بستر (Bed joint Reinforcement) چیست؟

میلگرد بستر (Bed joint Reinforcement) چیست؟ (1)

یکی از اقتصادی ترین و کاربردی ترین راه ها برای افزایش مقاومت سازه ها و اتصالات، استفاده از میلگردهای بستر است. برای مقاوم سازی ساختمان ها از روش های مختلفی استفاده می شود؛ یکی از این روش ها استفاده از میلگرد بستر می باشد. محصول مذکور دارای حالت شیاری است که امکان تماس بهتر با بتن یا ملات را فراهم می کند.از آنجایی که فولاد به مرور زمان در مجاورت رطوبت محیط دچار فرسودگی می شود، پوششی از جنس روی، سطحِ محصول را محافظت می کند. این ویژگی ضد زنگ باعث افزایش عمر و جلوگیری از سایش زودرس می شود و در نتیجه کیفیت محصول نهایی را بهبود می بخشد. در ادامه به بررسی بیشتر میلگردهای بستر می پردازیم؛ با شرکت مقاوم سازی آشیان پی همراه باشید.

تعریف میلگرد بستر

در سال های اخیر از روش ها و مصالح مختلفی برای افزایش استحکام و مقاومت سازه استفاده شده است. میلگرد بستر (Bed joint Reinforcement) یکی از این ابداعات مورد استفاده در دیوارها است و استفاده از آن مقاومت کلی ساختمان در برابر زلزله را افزایش می دهد و این عامل در سال های اخیر بر محبوبیت آن افزوده است. میلگرد بستر از جنس فولاد ضد زنگ یا استینلس استیل است. میلگرد بستر از دو آرماتور تشکیل شده است که به موازات و با فاصله معینی از یکدیگر به دیوارهای بنایی وارد شده و بین آنها سیمی جوش داده می شود. هدف از استفاده از میلگرد بستر افزایش مقاومت در برابر بارهای جانبی مانند زلزله و بادهای شدید می باشد. از این میلگرد ها می توان برای انواع سازه هایی که در برابر نیروهای جانبی ضعیف هستند استفاده کرد. میلگرد بستر معمولا برای اهدافی مانند تقویت دیوارهای آجری و سفالی در برابر بار جانبی، بالا بردن طول دیوارها و… استفاده می شود.

کاربرد میلگرد بستر چیست؟

لازم است بدانید در ساخت میلگرد بستر از روش جوشکاری مقاومتی استفاده می‌شود. استفاده از این نوع میلگرد ها یکی از راه های مقاوم سازی و مقاوم سازی ساختمان ها در برابر زلزله می باشد. به طور کلی ساختمان های ساخته شده از سفال یا آجر مقاومت کمتری در برابر زلزله دارند. به همین دلیل باید مقاوم باشند تا بتوانند در برابر بارها و تنش ها در زمان زلزله مقاومت کنند. میلگرد بستر بهترین گزینه برای این کار است. ما می توانیم این میلگردهای بستر را در مکان های مختلفی از جمله دیوار‌های آجری، سفالی، دیوار‌های باربر و دیوار‌های غیرباربر استفاده کنیم. نکته دیگر این است که بسیاری از افراد تعجب می کنند که چرا از روش های دیگر برای مقاوم سازی سازه های آجری و سفالی استفاده نمی شود. دلیل استفاده از این روش وجود مشکلاتی در این نوع سازه ها است که استحکام ساختمان را تحت الشعاع قرار می‌دهد. یکی از بهترین راه ها برای رفع این مشکل استفاده از میلگرد بستر در سازه است.

میلگرد بستر (Bed joint Reinforcement) چیست؟ (2)

مزیت های استفاده از میلگرد مقاومتی بستر

  • نیازی به دوغاب بندی نیست.
  • در مقابل زلزله مستحکم است.
  • در کل مقاومت خوبی دارد.
  • دیوارهای متقاطع به یکدیگر متصل می شوند.
  • به طور قابل توجهی مقاومت دیوار را افزایش می دهد.
  • نیروی برشی داخل صفحه دیوار را افزایش می دهد.
  • و…

روش استفاده از میلگرد بستر

طبق استانداردهای ASTM استفاده از انواع میلگرد بستر به دو روش زیر انجام می شود:

به‌صورت عمودی (Vertical)

این روش به این صورت است که آرماتورها را به صورت عمودی و از بین بلوک ها یا آجرها از دیوار تا سقف عبور می دهند. البته به‌ این صورت می باشد که دیوار به سقف وصل نمی‌شود و باسیمان و یا بتن، فضای خالی بین آرماتور و تیرچه‌بلوک پر می‌ گردد.

به‌صورت افقی (Horizontal)

در این روش مقاطعی با فواصل مشخص بین آنها به صورت افقی قرار می گیرد و بین آنها از مصالح سیمانی یا آجری استفاده می شود.

کاشت میلگرد

ویژگی های میلگرد بستر

از جمله ویژگی های میلگرد بستر به عنوان یک مقطع فولادی پر کاربرد، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • داشتن سطح آجدار
  • خاصیت ضد زنگ و ضد فرسایش دارد
  • تولید به روش جوشکاری مقاومتی
  • تولید شده از فولاد ضد زنگ یا گالوانیزه
  • از مفتول هایی با قطر 4 میلی متر تشکیل شده است.

نکات کلیدی اجرای میلگرد بستر

در بسیاری از نقاط خطر زلزله وجود دارد. در هنگام وقوع زلزله، موارد زیادی وجود دارد که اسکلت سازه مقاومت بالایی از خود نشان نداده و به دلیل ریزش دیوارها یا سقف ها باعث خسارات جانی و مالی شده است. بنابراین اگر قصد ساخت یک ساختمان مستحکم را دارید باید از دو المان سقف و دیوار خود اطمینان حاصل کنید. به همین دلیل مهندسان زیادی روی تقویت دو قسمت کار می کنند، به عنوان مثال یکی از روش های مقرون به صرفه استفاده از آرماتور بستر است. در این میان بسیاری از کارشناسان بر این باورند می توان از میلگرد بستر در وال پست استفاده کرد. بنابراین این روش ساختمان را در برابر نیروهای خارجی مقاوم می کند.

میلگرد بستر (Bed joint Reinforcement) چیست؟ (3)

کلام آخر

مقاوم سازی ساختمان در برابر نیروهای خارجی مانند زلزله همواره یکی از چالش برانگیزترین مسائل برای مهندسان بوده است. یکی از راه های پیشنهادی برای انجام این کار استفاده از میلگرد بستر است. میلگرد بستر سال هاست که در کشورهای پیشرفته به عنوان روشی بسیار موثر و مقرون به صرفه برای تقویت و استحکام بخشی دیوارها در برابر نیروهای خارجی به ویژه زلزله استفاده می شود. در کشور ما نیز از سال 92 قانون مربوطه تدوین شده است. میلگرد بستر، مقطعی فولادی با ضخامت 4 میلیمتر است که آجدار بوده و بین دیوارهای آجری یا سفالی استفاده می شود. برای جلوگیری از خوردگی و افزایش طول عمر، این نوع میلگرد دارای روکش گالوانیزه می باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.