شرکت آشیان پی

پیشرو در مقاوم سازی سازه ها

بررسی بهترین روش ها برای مقاوم سازی سقف

بررسی بهترین روش ها برای مقاوم سازی سقف

سقف ساختمان نیز مانند سایر قسمت های آن پس از مدتی نیاز به مقاوم سازی دارد. جهت مقاوم سازی سقف باید به نوع سقف توجه کرد برای مقاوم سازی سقف ساختمان راه های مختلفی وجود دارد که بسته به نوع سقف و شرایط سازه متفاوت است. مقاوم سازی سقف به عنوان بخشی از پروژه مقاوم سازی ساختمان یکی از بااهمیت ترین کارهایی است که تاثیر مستقیمی بر سلامت ساختمان دارد. برای مقاوم سازی سقف می توانید از مصالح نوینی مانند ورق‌های پلیمری تقویت شده با الیاف، ملات‌های تقویت شده و کامپوزیت پلی اورتان سیمانی، ورق های فولادی و مصالح FRP  استفاده کرد. در این نوشتار با آشیان پی همراه باشید تا شما را با بهترین روش های مقاوم سازی سقف آشنا بکنیم.

چرا مقاوم‌سازی سقف؟

بازسازی سقف به 3 دلیل انجام می شود: خطای انسانی، خطای غیرانسانی و اتفاقات طبیعی و غیرمنتظره که در ادامه توضیح خواهیم داد.

خطاهای انسانی

این ایرادات شامل اشتباهات طراحی، عدم رعایت مقررات و قوانین مربوطه، تغییر آیین نامه ها و مشکلات اجرایی می باشد.

خطاهای غیرانسانی

این شامل آسیب و پوسیدگی مصالح، تخریب آنها، تغییر کاربری ساختمان و غیره است.

حوادث طبیعی

زلزله یکی از مواردی است که در صورت عدم مقاومت ساختمان می تواند عواقب جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

آشنایی با انواع سقف

در انتخاب بهترین روش مناسب برای مقاوم سازی سقف باید به نوع سقف، نحوه اجرا، مصالح و ویژگی های آن توجه کرد از انواع گوناگون سقف می توان به دال بتنی، تیرچه بلوک، تیرچه کرومیت، طاق ضربی و وافل اشاره کرد. دال های بتنی در دسته سقف های مقاوم سنگین قرار می گیرند و بیشتر در فضاهای صنعتی بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند.  تیرچه بلوک شامل 2 قسمت تیرچه و بلوک تو خالیِ پرکننده می باشد. چنین سقفی در ساختمان هایی با اسکلت فلزی، آجری و بتنی مورد استفاده قرار می گیرد. در سقف تیرچه کرومیت، فضای بین تیرها با بلوک سیمانی، کامپوزیت یا سایر پرکننده ها پر می شود. در مقایسه با تیرچه بلوک، تیرچه کرومیت سبک تر و منسج تر است. طاق های ضربی وزن زیاد و مقاومت کمی در برابر زلزله دارند و امروزه کمتر مورد استفاده قرار می گیرند. مصالح به کار رفته در این سقف تیر، ملات گچ، خاک و آجرهای فشرده می باشد. سقف وافل بیشتر در بیمارستان ها و پارکینگ های سرپوشیده استفاده می شود.

بررسی بهترین روش ها برای مقاوم سازی سقف

روش های مقاوم سازی سقف

استفاده از روش مقاوم سازی یکسان برای سقف های مختلف امکان پذیر نیست و باید برای هر کدام از روش های مختلف و مناسب استفاده کرد. در ادامه با آشیان پی همراه باشید تا تعدادی از روش های مقاوم سازی را به شما معرفی کنیم.

1-مقاوم سازی سقف با استفاده از ورق های فولادی

این نوع مقاوم سازی عمدتاً در سقف های بتنی استفاده می شود. ورق های فولادی باید به خوبی به سقف متصل شوند. پس از اتصال سقف و صفحه فولادی، فضای بین آنها را با گروت یا مصالح اپوکسی پر شده پر می کنند و سقف و صفحه فولادی را به هم می چسبانند.

2-مقاوم سازی سقف های طاق ضربی با کامپوزیت

این روش فقط برای سقف های طاق ضربی مناسب است و در سقف های دیگر قابل استفاده نیست. سقف های طاق ضربی در سازه های قدیمی مانند شهر یزد مورد استفاده قرار می گیرند. و دلیل استفاده از این نوع سقف، سهولت و ارزان بودن ساخت و کاربرد آن است.

3-مقاوم سازی سقف با قاب خمشی

قاب خمشی  یکی از راه های مقاوم سازی سقف است. قاب خمشی یکی از روش های بهسازی لرزه ای سازه محسوب می شود و از لرزش شدید سازه در برابر بارهای جانبی و تغییر شکل آن در هنگام زلزله جلوگیری می کند.

4-مقاوم سازی سقف با دیوار برشی

مقاوم سازی سقف با دیوارهای برشی یکی دیگر از روش های افزایش مقاومت سقف و سازه است. افزودن دیوارهای برشی ظرفیت باربری و مقاومت سازه را در برابر نیروی ثقلی افزایش می دهد. یکی دیگر از روش های بالا بردن مقاومت سقف در سازه است.

5-مقاوم‌سازی سقف سازه با کمک مصالح FRP

این روش برای مقاوم سازی ساختمان های ساخته شده از الیاف و پلیمرها استفاده می شود. در این روش مقاوم سازی با FRP در بالا و پایین سقف چسبیده می شود و باید 24 ساعت به آن زمان داده شود تا به بهترین شکل بر روی سقف فیکس شود ذکر این نکته ضروری است که با استفاده از روش مقاوم سازی FRP می توان مقاومت ساختمان را تا 3 برابر افزایش داد. از این روش برای عایق رطوبتی نیز استفاده می شود.

انتخاب بهترین روش مقاوم سازی سقف ساختمان

انتخاب بهترین روش مقاوم سازی سقف به عوامل مختلفی از جمله نوع پروژه، محیط اطراف و نیازهای شما بستگی دارد. برای انتخاب بهترین روش مقاوم سازی سقف، خوب است با افراد متخصص مشورت کنید و از تجربیات و دانش آنها استفاده کنید. با مشاوره گرفتن از کارشناسان آشیان پی، بهترین راه مقاوم سازی سقف را برای خانه خود انتخاب کنید. این اقدام نه تنها امنیت شما را افزایش می دهد، بلکه ارزش و طول عمر ساختمان شما را بیشتر می کند.

بررسی بهترین روش ها برای مقاوم سازی سقف

جمع بندی

با توجه به مطالب فوق، مقاوم سازی سقف به اندازه سایر عناصر مقاوم سازی ساختمان اهمیت دارد و انجام این کار برای جلوگیری از آسیب دیدن ساختمان و خطرات جانی و مالی ضروری است. مقاوم سازی سقف به روش های گوناگونی انجام می شود. اما تنها روش کاربردی برای تمامی ساختمان ها استفاده از FRP است که به دلیل مزایای خوب و کاربردی فراوان و افزایش استحکام و مقاومت ساختمان، طرفداران زیادی دارد و امروزه استفاده از این روش رایج است. پس باید قبل از وقوع زلزله و بلایای طبیعی نسبت به مقاوم سازی سقف ها و ساختمان ها اقدام کرد تا هزینه های سنگینی را که قابل جبران نیست متحمل نشویم.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.