شرکت آشیان پی

پیشرو در مقاوم سازی سازه ها

انواع ترک در ساختمان و روش های ترمیم آن

انواع ترک در ساختمان و روش های ترمیم آن (1)

یکی از مشکلات ساخت و ساز ترک خوردگی است. ترک های سازه ای بسته به عرض و عمق ترک به 2 نوع سازه ای و غیر سازه ای طبقه بندی می شوند. ترک های کم عمق با عرض کم را که خطر آسیب زیادی ندارند، ترک های غیر سازه ای می نامند. ترک های با عمق 1.5 – 2 سانتی متر و عرض 1.5 – 2 میلی متر را ترک های سازه ای می گویند که منجر به خرابی سازه ها می شود. ترک های ساختمان در سه جهت عمودی، افقی و مورب رخ می دهد که هر کدام دلایل خاص خود را دارند. ترک های افقی ناشی از مشکلات اجرایی در ساخت دیوارها می باشد. ترک های عمودی هم می توانند به دلایلی مانند نشست پی و اجرای نادرست و عدم وجود شناژ یا فاصله نامناسب بین شناژها رخ دهند. ترک مورب در زاویه 45 درجه ناشی از نشت دیوار است که بسیار خطرناک است.

با توجه به خطراتی که ترک ساختمان دارد بایستی در اولین فرصت نسبت به ترمیم ترک ها اقدام کرد. جهت ترمیم ترک باید از روشی مناسب بهره بگیرید. اگر ترک ها به درستی ترمیم شوند، از ترک های بعدی جلوگیری می شود. با آشیان پی در ادامه همراه باشید تا شما را با روش های ترمیم ترک در ساختمان آشنا کنیم.

دلایل ایجاد ترک در ساختمان

علل اصلی ایجاد ترک در اجزای سازه ای و غیر سازه ای ساختمان عبارتند از:

  • خطاهای اجرا در مراحل اجرایی ساختمان (مانند عبور لوله از داخل دیوار، اجرای وال پست)
  • طراحی نادرست عناصر سازه ای و سازه ای
  • مقاومت ضعیف مصالح استفاده شده
  • شرایط محیطی سازه (تغییر کاربری، نشست های تکیه گاهی و…)
  • وجود رطوبت و نم
  • مقاومت بسیار کم ساختمان در برابر زلزله
  • و…

انواع ترک در ساختمان کدامند؟

وجود ترک در ساختمان ها یکی از عوامل خطرناک و باعث بروز حوادث احتمالی و وحشتناک در آینده می شود. عوامل مختلفی در پیدایش ترک ها دخیل هستند که هر کدام به نوعی باعث آسیب های سازه ای می شوند. ترک ها به چند دسته تقسیم می شوند. این طبقه بندی به نوع عامل ایجاد کننده ترک، عضوی که ترک در آن ایجاد شده و مواردی از این قبیل وابسته است. از انواع ترک ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ترک افقی در مرکز فضای بین سقف و دیوار حامل
  2. ترک های عمودی در سنگ تراشی ستون و دیوار
  3. ترک های به وجود آمده به خاطر واکنش های شیمیایی
  4. ترک به وجود آمده در فونداسیون
  5. ترک به دلیل گسترش فضای ساختمان
  6. ترک در دیوارهای مرکب
  7. ترک های طبقات بالایی
  8. ترک در دیوارهای سازه های نگهدارنده
  9. ترک در دیوارهای جداکننده حامل بار
  10. ترک های عمودی در ساختمان
  11. ترک در دیوارهای خارجی و داخلی
  12. ترک در سقف های بتنی تقویت شده

انواع ترک در ساختمان و روش های ترمیم آن (3)

ترمیم ترک ساختمان را از کجا آغاز کنیم؟

ترک ها در هر نوع ساختمانی نگران کننده هستند. دیدن ترک می تواند صاحب ساختمان را بترساند.  اما گاهی اوقات می توان از ملات ترمیم بتن برای رفع ترک ها و رفع مشکل استفاده کرد. اما در موارد جدی تر، ترک می تواند مشکلات زیادی ایجاد کند. در چنین شرایطی احتمال آسیب به سازه قطعی وجود دارد. بنابراین، در صورت وجود ترک عمیق در دیوار یا سقف خانه، لازم است اقدامات زیربنایی و مقاوم سازی برای رفع آن انجام شود. انجام این عملیات نیاز به تجربه و مهارت دارد. بنابراین بهتر است کار را به دست افراد حرفه ای بسپارید و از تخصص افراد متخصص در این زمینه برای ترمیم ترک های ساختمان بهره مند شوید.

اگر با چنین مشکلی مواجه شده اید، پیشنهاد می کنیم که در اولین قدم با شرکت مقاوم سازی آشیان پی تماس گرفته و مشکل را با متخصصان این شرکت در میان بگذارید. وب سایت آشیان پی به صورت تخصصی در زمینه مقاوم سازی ساختمان می باشد. می توانید مشاوره های لازم را از متخصصان و کارشناسان این مجموعه دریافت کرده و اقدامات لازم را انجام دهید.

ترک در ساختمان را چگونه ترمیم کنیم؟

برای ترمیم هر نوع ترک در ساختمان باید از روش مناسب و درست استفاده کرد. اگر ترک به موقع ترمیم نشود، علاوه بر تهدید سازه، باعث تلفات و هدر رفتن انرژی های مختلف می شود. بنابراین اگر ترمیم ترک به موقع انجام نشود، خطرات جانی و مالی زیادی را به همراه خواهد داشت. جهت ترمیم ترک های ساختمان می توان از روش های زیر استفاده کرد:

1. ترمیم ترک خوردگی به روش کامپوزیت FRP

با استفاده از کامپوزیت FRP می توان انواع ترک های سازه ای و غیر سازه ای ساختمان را ترمیم کرد. اگر از این روش برای ترمیم ترک ها استفاده کنید، استحکام سازه به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. علاوه بر این، کامپوزیت FRP از ترک خوردن در سال‌های پیش رو جلوگیری می‌کند. کامپوزیت FRP دارای وزن سبک، استحکام بالا، ویژگی غیر خورنده و نصب آسان است. به همین دلیل نگهداری و مراقبت از آنها آسان است. روش کامپوزیت FRP را می توان برای ترمیم ترک های ساختمانی در بخش های زیر استفاده کرد:

  1. دیوار
  2. سقف ساختمان
  3. ستون ها
  4. المان ها از نوع غیر باربر
  5. دال بتنی

2. ترمیم ترک به روش کامپوزیت FRCM

روش کامپوزیت FRCM یکی دیگر از روش های ترمیم ترک در ساختمان محسوب می شود. کامپوزیت های FRCM نوعی ماتریس سیمانی تقویت شده با الیاف هستند. این روش برای تقویت و استحکام سازه مورد استفاده قرار می گیرد. روش های مختلفی برای ترمیم ترک ها در ساختمان ها به روش کامپوزیت FRCM وجود دارد؛ که یکی از آن ها ترمیم ترک با مش فایبرگلاس است.

3. ترمیم ترک خوردگی به کمک روش تزریق رزین

یکی دیگر از روش های موثر برای ترمیم ترک های ساختمان، استفاده از روش تزریق رزین است. با کمک این روش می توان انواع ترک ها را به راحتی و سریع ترین زمان ممکن ترمیم کرد. ترک های دیوار، سقف و کفپوش را می توان به کمک روش تزریق رزین ترمیم کرد. با استفاده از تزریق رزین می توان تمام ترک های عمیق را پر کرد و ترک ها را به راحتی به هم متصل کرد. رزین به راحتی در ترک هایی که دیده نمی شوند نفوذ می کند و دارای خواصی مانند چسبندگی بالا، مقاومت فشاری زیاد و … می باشد. تزریق رزین را می توان بر روی سطوح خشک انجام داد. اگر سطح خشک نیست بلکه مرطوب است، ترک ها باید با استفاده از تزریق فوم پلی یورتان ترمیم شوند.

4. ترمیم ترک به روش دوخت ترک

در این روش ابتدا شیارهای مورب در مسیر ترک حفر می شود سپس با استفاده از چسب اپوکسی در جهت هایی مناسب با توجه به مسیر ترک نصب می شوند. با انجام مراحل گفته شده می توان قسمت ترک خورده را  به آسانی ترمیم کرد.

انواع ترک در ساختمان و روش های ترمیم آن (2)

منظور از ترک‌های زنده و مرده در ساختمان چیست؟

همان طور که در مقدمه هم گفته شد؛ انواع ترک های ساختمانی را می توان بر اساس روش های مختلف طبقه بندی کرد. یکی از این انواع بر اساس رشد یا عدم رشد ترک انجام می‌شود و آن‌ها را در 2 دسته زنده و مرده طبقه بندی می کنند. اگر ترک هایی که در ساختمان می بینید به تدریج بزرگتر و ضخیم تر شدند، با ترک های زنده سر و کار دارید. به این ترک ها باید بیشتر توجه کنید. بنابراین در هنگام مواجه شدن با این ترک ها ابتدا اقداماتی برای جلوگیری از آنها انجام می شود و سپس  به ترمیم ساختمان پرداخته می‌شود. اگر عرض یا طول ترک سازه تغییر نکند، می توان آن را مرده در نظر گرفت. در این صورت احتمال خطر کمتری وجود دارد و با کمک روش های ترمیم می توان وضعیت ترک را بهبود بخشید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.