شرکت آشیان پی

پیشرو در مقاوم سازی سازه ها

زیر سازی ساختمان به چه معناست؟

زیر سازی ساختمان یکی از مهم ترین و ضروری ترین عواملی است که در ساخت ساختمان باید به آن توجه شود. زیر سازی با استفاده از روش ها و شیوه های رایج مهم و ضروری است. زیرسازی واسطه ای است که ساختمان را به زمین متصل می کند که از طریق آن نیروی ساختمان به خاک منتقل می شود. کف سازی از دیگر کارهایی است که پس از زیرسازی انجام می شود و در واقع فاز بعدی زیرسازی می باشد. برای اطمینان از اینکه کف سازی از استحکام کافی برخوردار است و حاوی رطوبت نیست، به عملیاتی به نام زیرسازی نیاز داریم. همچنین زیر سازی باید به صورتی باشد که وقتی کف سازی بر روی آن انجام می گیرد، کاملا مساوی و تراز باشد. در ادامه این مقاله به بررسی مراحل زیرسازی ساختمان می پردازیم؛ با ما همراه باشید.

زیر سازی ساختمان چیست؟

زیرسازی وسیله ای برای اتصال ساختمان به زمین است که از طریق آن نیروی ناشی از ساختمان به زمین منتقل می شود. محافظت از روسازی در برابر نفوذ رطوبت نیز از دیگر مواردی است که در حین اجرا باید مورد توجه قرار گیرد. برای انجام عمل بهتر زیرسازی است به نکاتی توجه و رعایت شود. به عنوان مثال زمین هایی که خاک زراعی دارند و دارای خاک رس بیش از حد لازم هستند، ویژگی های لازم برای اجرای زیرسازی را ندارند. حفظ رو سازی از رطوبت خاک از دیگر موارد در حین عملیات زیرسازی است.

اهمیت زیرسازی ساختمان در چیست؟

به طور کلی، هدف ما از زیرسازی ساختمانی ایجاد سطحی صاف و یکنواخت است که به اندازه کافی محکم باشد تا وزن سازه را تحمل کند. در عین حال باید دقت کنید که هیچ گونه برآمدگی در سطح مورد نیاز وجود نداشته باشد زیرا وجود این برجستگی ها حداکثر مقاومت ساختمان را محدود می کند. اگر این سطح هم‌تراز به‌خوبی ایجاد نشود در حین کار بعدی، ترک ها و شکستگی های سبک روی سطح ظاهر می شود که منجر به آسیب جدی و از بین رفتن سازه می شود. بهترین راه برای شروع زیرسازی ساختمان، بهبود دوام و انسجام نما است که به آن روسازی نما هم می‌گویند.

عملیات زیر سازی چگونه انجام می شود؟

برای انجام عملیات زیرسازی بهتر است به نکاتی توجه کنید و آنها را رعایت کنید. قبل از هر چیز باید استحکام لازم کف را اعمال کرد. زمینی که قصد دارید در آن بسازید ممکن است برای ساخت و ساز مناسب نباشد. مثلاً خاکی که کشاورزی است و دارای رس زیاد است، مشخصات لازم برای اجرای زیر سازی را ندارد. به طور کلی دو روش برای مناسب سازی خاک جهت زیرسازی پیشنهاد می شود. اولین گزینه حذف خاک اولیه است تا به خاک مناسب برسد. پس از آن، خاکریزی با مخلوط در لایه های 20 سانتی متری انجام می شود. با مرطوب نمودن مخلوط خاک و کوبیدن لایه های مخلوط شده توسط غلتک می توان تراز و تساوی را در خاک ایجاد کرد. حالت دوم این است که خاک ناحیه مورد نظر را باید با غلتک کوبید تا به استحکام لازم برسد.

ژاکت بتنی (Concrete jacket) چیست : بررسی مزایا و کاربرد

زیرسازی کف طبقات ساختمان

زیرسازی کف طبقات ساختمان نسبت به زیرسازی ساختمان  آسان تر است. سطح طبقات با توجه به اینکه سقفی که روی آن کار شده کم و بلند است، سطحی یکنواخت و یکسان ایجاد کرده و مقاومت را تا حد امکان افزایش می دهد. به خاطر داشته باشید که زیرسازی باید تا حد امکان سبک باشد. برای این منظور می توان از بتن سبک برای زیرسازی کف طبقات ساختمان استفاده کرد. بتن سبک مخلوطی از مواد معدنی یا کوره ای با مقدار کمی سیمان است. بتن را پس از ریختن و خشک شدن با یک لایه دو سانتی متری ملات سیمان می پوشانند.

منظور از کف‌سازی در پروژه‌های ساختمانی چیست؟

اصولاً به هر کار ساختمانی که بر روی سطح طبیعی یا سقف طبقه انجام می شود تا امکان استفاده و بهره برداری از فضا وجود داشته باشد، «کف سازی» نامیده می شود. با توجه به این تعریف متوجه خواهیم شد که برای هر فضایی که کارکرد لازم را داشته باشد، نیاز به کف‌سازی مخصوص آن مکان خواهد بود؛ بنابراین انتخاب نوع کفسازی به دو عامل موقعیت و عملکرد آن منطقه بستگی دارد. کف سازی، بخش مهم و حیاتی یک ساختمان حتی خارج از آن است. هدف از کف‌سازی، ایجاد سطحی است که بتواند خواسته‌های استفاده‌کننده از آن را به نحو مطلوب برآورد کرده و از آنجایی که قسمت های مختلف ساختمان متفاوت است; البته با توجه به شرایط آنها طراحی و اجرا خواهد شد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.