شرکت آشیان پی

پیشرو در مقاوم سازی سازه ها

سیمان نسوز چیست و چه کاربردی دارد؟

سیمان نسوز چیست و چه کاربردی دارد؟ (3)

در صنایع مختلف استفاده از متریال خاص با مقاومت متناسب با همان صنعت بسیار مهم است. سیمان نسوز یکی از انواع مواد با ترکیبات خاص است که مقاومت بالایی در برابر دما و حرارت بالا دارد.سیمان نسوز بر خلاف سیمان معمولی از ترکیباتی تشکیل شده است که خاصیت دیرگدازی دارند. بنابراین، مقاومت حرارتی بسیار خوبی دارد و می تواند نیازهای تمام بخش های صنعتی را که در معرض دماهای بالا قرار دارند، برآورده کند. بنابراین به گفته بسیاری از سازندگان این سیمان، این ماده نسوز در بهترین حالت می تواند دمای بالای 2000 درجه سانتیگراد را تحمل کند. شناخت سیمان نسوز و کاربردهای مختلف آن به شما این امکان را می دهد تا بهترین نوع سیمان نسوز را متناسب با نیاز خود انتخاب کنید. با شرکت مقاوم سازی آشیان پی همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد سیمان نسوز به شما بدهیم.

سیمان نسوز چیست؟

در سیمان نسوز که به آن سیمان پرآلومین نیز می گویند، ترکیبات آهکی آلومینیومی جزء اصلی محسوب می شوند. این سیمان از نظر ترکیب شیمیایی شامل اکسید کلسیم و اکسید سیلیکون، اکسید آلومینیوم، اکسید آهن و … می باشد. هنگامی که سیمان با آب مخلوط می شود و در معرض هوا قرار می گیرد، سفت می شود و مقاومت آن را افزایش می دهد. دلیل این امر، آلومینو سیلیکات کلسیم در سیمان است که با آب ترکیب می شود و هیدرات آلومینات کلسیم را تشکیل می دهد و توانایی سخت شدن سیمان را افزایش می دهد.

سیمان نسوز به مقدار کم به چسب هایی مانند سیمان پرتلند اضافه می شود تا سرعت گیرش آن افزایش یابد. رنگ این سیمان از اکسید آهن موجود در آن می آید. اگر مقدار اکسید آهن سیمان زیاد باشد رنگ آن قهوه ای تا خاکستری تیره و اگر کم باشد رنگ سیمان قهوه ای تا خاکستری روشن است. سیمان نسوز به عنوان یک مصالح ساختمانی مهم در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. ساخت بتن، بنایی، سدها، پل‌ها و تونل‌ها از جمله کاربرد های سیمان نسوز هستند.

سیمان نسوز چیست و چه کاربردی دارد؟ (2)

انواع سیمان نسوز کدامند؟

1. سیمان کم آهن

این نوع سیمان نسوز دارای ساختاری سازگار با ترکیبات ساختمانی بوده و در روش های مختلف ساخت، قالب گیری و نصب قابل استفاده می باشد. همچنین در برابر مونوکسید کربن و اسید سولفوریک مقاوم است.

2. سیمان فوندو

این نوع سیمان بیشترین کاربرد را در ساختمان سازی دارد. از مقاومت بالایی در برابر آب برخوردار است، بنابراین در ساخت فاضلاب و کانال های بزرگ آب استفاده می شود.

مزایای سیمان نسوز چیست؟

  • مقاومت بالا در برابر عوامل شیمیایی
  • تحمل حرارت عالی
  • مقاوم در برابر آتش
  • مقاومت فشاری بسیار بالا
  • کاهش عمل یخ زدگی

ویژگی های فیزیکی، مکانیکی و شیمیایی سیمان نسوز

مهمترین ویژگی فیزیکی این نوع سیمان مقاومت حرارتی بالای آن است. اما این محصول دارای خواص مکانیکی و شیمیایی دیگری نیز می باشد که آن را کاملاً از محصولات مشابه متمایز می کند. چسبندگی بالای سیمان نسوز به سایر مواد مورد استفاده از ویژگی های مثبت آن است. دلیل این چسبندگی و سختی وجود آلومینا سیلیکات در آن است. در واقع وقتی این ماده با آب ترکیب می شود، قدرت سخت شدن سیمان را افزایش می دهد و به خوبی به مواد دیگر می چسبد. این ماده محبوب در برابر مواد شیمیایی، اسیدها و سولفات ها نیز بسیار مقاوم است. علاوه بر این عدم آسیب ناشی از اصطکاک و ضربه از دیگر خواص کاربردی سیمان نسوز است که فرآوری آن را تسهیل می کند.

کاربرد انواع سیمان نسوز

  1. احداث کانال های فاضلاب کوچک و بزرگ
  2. راه اندازی کانال های سیلاب
  3. ساخت کف و دیوار مقاوم در برابر آتش
  4. به عنوان یکی از اجزای اصلی در ساخت سنگ های مصنوعی
  5. خطوط برق قوی
  6. ساخت فونداسیون بتنی سازه های مهندسی عمران
  7. محصولات پتروشیمی و پلیمری
  8. ساخت و تعمیر مسیرهای جاده ای
  9. پوشش مخازن و صنایع ذخیره مواد شیمیایی و اسیدی
  10. و…

سیمان نسوز چیست و چه کاربردی دارد؟ (1)

ساخت بتن با سیمان نسوز

زمانی که سازه ای برای تحمل شرایط دمایی خاص به ویژه گرمای زیاد در نظر گرفته شده است، استفاده از بتن نسوز بهترین گزینه در نظر گرفته می شود. در چنین شرایطی، استفاده از بتن ساخته شده از سیمان نسوز در برابر آتش، خطر و آسیب را تا حد زیادی کاهش می دهد، زیرا بتن معمولی به راحتی در طول تغییرات شدید دما فرو می ریزد. این فروپاشی به ویژه هنگامی که در مورد بخش مهمی از ساختمان صحبت می کنید اهمیت دارد. به عنوان مثال دودکش ساختمان یکی از اجزای مهمی است که با دمای بسیار بالا سروکار دارد. استفاده از بتن معمولی در ساخت دودکش خطر بروز حادثه را چند برابر می کند. در حالی که دودکش های ساخته شده از بتن نسوز می توانند استحکام خود را در برابر آتش و دمای بالا حفظ کنند. ساخت بتن با سیمان نسوز امکان ساخت ساختمان های صنعتی باکیفیت مانند کوره را فراهم می کند. به این ترتیب، با افزایش دما و حرارت، بتن تشکیل دهنده دیواره های کوره بدون اینکه دچار انبساط و کشش شود، مقاومت کششی و فشاری مطلوبی را از خود نشان می‌دهد.

فرق سیمان نسوز با ملات نسوز

اصلی ترین فرق سیمان نسوز و ملات نسوز این است که از ملات نسوز برای آجرهای نسوز استفاده می شود. ملات نسوز هیدرولیک ترکیبی مهندسی شده از سیمان و سنگدانه‌های ویژه است که ویژگی‌های حرارتی و دمایی منحصر به فردی را در کاربردهای دمای بالا مانند دودکش ها، کوره ها، کباب پزها و کوره های پیتزا می دهد.

جمع بندی

سیمان های نسوز علاوه بر مقاومت بسیار بالا در برابر محیط های گرم و اسیدی به دلیل وجود آلومینوسیلیکات از مقاومت فشاری بالایی نیز برخوردارند. این نوع سیمان برای کارخانه های فولادسازی و ساخت محیط هایی که در معرض دمای بالا هستند مانند انواع کوره توصیه می شود. این نوع سیمان در صنعت راه و ساختمان، صنایع ریخته گری و بسیاری از صنایع دیگر کاربرد دارد و به دلیل خواص مناسب و استفاده در شرایط مختلف، طرفداران بسیاری را به خود جلب کرده است. آنچه در هنگام خرید سیمان برقی یا نسوز باید به آن توجه کنید کیفیت محصول و قیمت مناسب است. هنگام استفاده از این نوع سیمان برای گیرش سریعتر بهتر است از مخلوط سیمان نسوز و سیمان پرتلند استفاده شود.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.