شرکت آشیان پی

پیشرو در مقاوم سازی سازه ها

بتن چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

بتن چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ (1)

بتن یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی در دنیای ساخت و ساز است که نقش آن در تضمین پایداری و استحکام سازه غیرقابل انکار است. انواع گوناگون بتن بر اساس متریال تشکیل دهنده و روش های تولید کاربردهای متفاوتی دارند. تقریباً در هر جایی می توانید بتن را پیدا کنید، از جمله ساختمان ها، پل ها، دیوارها، استخرها، جاده ها، باند فرودگاه ها، کف ها و حتی خانه ها.  بتن به عنوان یکی از مصالح ساختمانی از استحکام و دوام بالایی برخوردار است. با ما همراه باشید تا با بتون بیشتر آشنا شوید.

بتن چیست؟

بتن یکی از مهمترین مصالح ساختمانی است که برای تقویت و استحکام بخشی بدنه سازه استفاده می گردد. در پی ریزی ساختمان از بتن می شود. می توان از آن برای ایجاد استحکام در سراسر ساختار ساختمان استفاده کرد. این نوع مصالح ساختمانی بسته به نوع مواد به کار رفته در ساخت آن انواع مختلفی دارد و با توجه به متراژ و مقاومت مورد نیاز مورد استفاده قرار می گیرد. نوع بتن بر اساس ویژگی هایی مانند دوام، مقاومت حرارتی و شیمیایی، چگالی و کاربرد انتخاب می شود و برای هر سازه از نوع خاصی از بتن استفاده می شود. امروزه از بتن نه تنها در مرحله سفت کاری ساختمان به صورت انواع بلوک‌بتنی و دال‌بتنی استفاده می شود، همچنین به عنوان یک ماده بادوام برای پوشش کف، دیوار و نمای بیرونی ساختمان استفاده می شود.

ویژگی های بتن در ساخت و ساز

از جمله ویژگی هایی که بتن را به یک ماده پایدار در صنعت ساختمان تبدیل می کند می توان به  موارد زیراشاره کرد:

دوام و طول عمر بالا

دوام بتن در برابر عوامل مختلف بسیار بالاست .بنابراین می توانید از استحکام و دوام آن مطمئن باشید. یکی از مصارف بتن استفاده از آن در اجرای دال های بتنی می باشد. دال بتنی سازه ای یکپارچه از بتن و فولاد است که برای ساخت سقف یا کف استفاده می شود. به دلیل استفاده از بتن در آن، دوام و استحکام این سازه بسیار طولانی است.

سهولت دسترسی

موادی که برای تولید بتن استفاده می شود به راحتی قابل دسترسی هستند. به عنوان مثال شن و ماسه یکی از اجزای اصلی سیمان در تمام نقاط کشور وجود دارد. علاوه بر این، می توان مواد اولیه بتن را با قیمت مناسب تهیه کرد.

شکل پذیری ایده آل

بتن وقتی در هر قالبی ریخته می شود جریان پیدا می کند و شکل آن  را می گیرد. بنابراین می توان از بتن در مکان های مختلف استفاده کرد.

مقاومت فشاری بسیار بالا

مقاومت فشاری بتن بسیار بالاست، بنابراین این ماده در تمامی سازه ها قابل استفاده است.  بتن می تواند فشارهای بسیار بالایی را تحمل کند و آسیبی نخواهد دید.

بتن چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ (2)

انواع بتن کدامند؟

1.بتن آماده  (Ready Mix Concrete)

2.بتن معمولی یا ساده  (Plain or Ordinary Concret)

3.بتن سبک  (Lightweight Concrete)

4.بتن آرمه  (Reinforced Concrete)

5. بتن پیش تنیده  (Prestressed Concrete)

6.بتن پیش ساخته   (Precast Concrete)

7.بتن با چگالی بالا (High-Density Concrete)

8.بتن هوادهی شده (Air Entrained Concrete)

9.بتن شیشه‌ ای (Glass Concrete)

10بتن سریع سخت شونده  (Rapid Hardening Concrete)

11.بتن متخلخل (Pervious Concrete)

12.بتن هوشمند (Smart concrete)

13.بتن پمپ شده (Pumped Concrete)

14.بتن سنگ آهکی (Limecrete)

15.بتن مکیده یا بی‌ هوا (Vacuum Concrete)

کاربردهای متداول بتن

بتن به دلیل استحکام و دوام بالایی که دارد؛ امروزه در کابردهای مختلفی در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می گیرد. درک کاربردهای متداول بتن در سازه ها به شما در درک اهمیت و نقش آن در زندگی کمک می کند. معمولاً برای چهار سازه زیر از بتن استفاده می شود.

1.ساختمان ها و خانه ها

یک ساختمان بتنی می تواند بهتر در برابر عناصر مقاومت کند و ساکنان خود را در برابر بلایای طبیعی مانند زلزله، آتش سوزی یا طوفان محافظت کند. یک خانه بتنی می تواند بادهایی با سرعت 250 مایل در ساعت را تحمل کند. بتن در آتش نیز بسیار طولانی تر از چوب می سوزد. از آنجایی که بتن یک عایق طبیعی است، خنک نگه داشتن سازه در تابستان و گرم نگه داشتن سازه در زمستان بسیار آسان تر است. بتن همچنین می تواند ساختمان را در دمای مناسب تری نگه دارد. در نتیجه سازه های بتنی باعث صرفه جویی در مصرف انرژی و در نتیجه صرفه جویی در هزینه می شود.

2.خیابان ها

بتن به دلیل شهرت طولانی مدت و به طور کلی کم هزینه، در سراسر کشور بیشتر و بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. خیابان های بتنی همچنین باعث صرفه جویی در هزینه های نگهداری می شود زیرا بتن دوام بالایی دارد. علاوه بر این، خیابان های بتنی در بازتاب خورشید و گرما به خوبی عمل می نمایند.

3.بزرگراه ها

با استفاده از بتن با مقاومت بالا در فناوری آسفالت بتنی، کارگران می توانند جاده های بتنی را سریعتر تکمیل کنند. این نوع بتن سریع ساخت، می تواند جاده ها را در عرض 12 ساعت آسفالت و بازگشایی کند. در حالی که بتن معمولی فقط 5 تا 14 روز طول می کشد تا نصب شود. در ضمن با کاشت میلگرد می توان جاده ها را هموار کرد و دوام و استحکام آنها را افزایش داد.

4. فرودگاه ها

از آنجایی که بتن بادوام است، می تواند در شرایط آب و هوایی مختلف مقاومت کند و با وجود تعداد زیادی هواپیما که برخاسته و فرود می آیند، مستحکم باقی بماند. از آنجایی که آسفالت بتن قوی و بادوام است، نگرانی در مورد شکستگی بتن یا تاخیر در تعمیر و نگهداری را نیز کاهش می دهد. بنابراین فرودگاه ها می توانند با ایجاد محیطی امن به فعالیت و جابجایی مسافران ادامه دهند.

بتن چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ (2)

مزایای بتن چیست؟

  •  به صرفه تر از فولاد است.
  •  مقاومت فشاری بالایی دارد.
  •  هزینه های نگهداری بتن عملاً صفر است.
  • می تواند به عنوان یک ماده عایق ضد صدا استفاده شود.
  •  بادوام است و با گذشت زمان مقاومت آن افزایش می یابد.
  • کاربردهای زیادی دارد.
  •  بعنوان یک ماده ضد آب عمل می نماید.
  • به راحتی می توان آن را کنترل کرد و به هر شکل دلخواه در آورد.
  • سطح آن توانایی مقاومت در برابر سایش را دارا می باشد.
  • مورچه ها و موریانه ها  نمی توانند به آن حمله کنند.
  • مقاومت بسیار بالایی در برابر آتش دارد.
  •  می توان آن را پمپ کرد و در شرایط سخت استفاده کرد.
  •  و…

سخن پایانی

در واقع، جهان را نمی توان بدون بتن تصور کرد، زیرا توسعه شهرنشینی مدرن مبتنی بر استفاده از این ماده محبوب است. دلیل استفاده از بتن نه تنها کاربرد گسترده آن است، بلکه به این دلیل است که این ماده کامپوزیت دارای ویژگی های منحصر به فردی است. بتن ماده ای بسیار مستحکم است و می توان از آن در صنایع مختلف استفاده کرد. علاوه بر این، هزینه پایینی دارد و به راحتی در محل کارگاه ساختمانی تولید می شود. در واقع این ماده کامپوزیتی امکان ساخت سریع و کیفیت بالا را می دهد. سازه های بتنی اغلب برای سال ها در طراحی و ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرند و می توانند در برابر زلزله، طوفان و خطرات محیطی مقاومت کنند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.