شرکت آشیان پی

پیشرو در مقاوم سازی سازه ها

آب بندی سقف با چه روش هایی انجام می شود؟

آب بندی سقف با چه روش هایی انجام می شود؟ (3)

آب بندی سقف یک مسئله مهم برای یک خانه است. زیرا خانه را از آسیب هایی که می تواند در اثر نفوذ آب ایجاد شود محافظت می کند. بام به عنوان سرپناهی برای وسایل ما در خانه و همچنین اعضای عزیز خانواده مان است که بدون آنها با مشکلات بزرگی مواجه خواهیم شد. بنابراین باید از انتخاب و اجرای صحیح سیستم آب بندی سقف اطمینان حاصل کرد. اگر سیستم آب بندی مناسب نباشد، در فصل بارندگی، آب باران روی سقف جمع شده و از طریق درز های کوچک وارد سازه شده و مشکلاتی را ایجاد می کند و به مرور باعث فرسودگی ساختمان می شود. نصب یک سیستم ضد آب قابل قبول به ساکنین این اطمینان را می دهد که اموال و اشیای قیمتی آنها در خانه محافظت می شود. هم چنین با داشتن یک سیستم آب بندی سقف مناسب رفاه اعضای خانواده را فراهم می کنیم.

عایق بندی ساختمان و آب بندی سقف هر کدام بر اساس نوع متریال و مصالح به کار رفته کیفیت بندی شده و میزان محافظت در مقابل رطوبت، گرما و سرما، میزان وزن، دوام و طول عمر بالا، ضد حریق بودن آن ها در هزینه تخمینی ان ها بی تاثیر نخواهد بود.

منظور از آب بندی سقف چیه؟

سقف یکی از اجزای مهم سازه است و نگهداری صحیح آن نقش مهمی در استحکام سازه دارد. با توجه به کاربرد زیاد بتن در سازه ها، در بسیاری از موارد آب بندی سقف برای جبران و جایگزینی بتن سقف انجام می شود. در صورتی که برای آب بندی سقف و جلوگیری از نشت آب اقدامی صورت نگیرد، مجاورت رطوبت و مایع می تواند باعث آسیب و کاهش پایداری سازه شود. بنابراین آب بندی سقف یکی از مهمترین مراحل پس از ساخت ساختمان به شمار می رود که باعث افزایش ظرفیت باربری و حفظ پایداری آن در برابر عوامل خارجی می شود.

آب بندی سقف با چه روش هایی انجام می شود؟ (1)

انواع روش‌های آب بندی پشت بام کدامند؟

  • آب بندی با استفاده از روکش‌های آماده
  • آب بندی با استفاده از مواد روان‌کننده
  • آب بندی سقف پشت بام با استفاده از ممبران‌های پلیمری
  • عایق پشم شیشه
  • عایق پشم سنگ روشی مناسب برای آب بندی سقف پشت بام
  • قیر و گونی قدیمی‌ترین روش آب بندی پشت بام
  • عایق رطوبتی ایزوگام
  • آب بندی سقف با مواد نانو

بررسی بهترین روش ها برای مقاوم سازی سقف

نکات با اهمیت درمورد آب بندی سقف

آب بندی سقف یکی از مهمترین بخش های ساخت و ساز است. سقف شما چه بتنی باشد و چه نباشد، می توانید با عایق کاری سازه عمر آن را افزایش دهید.

انتخاب محصول آب بندی مناسب برای بتن

سقف بتنی ساختمان باید با مواد آب بندی مناسب آب بندی شود. عدم استفاده از عایق مناسب می تواند خطر ابتلا به سرطان بتن را افزایش دهد. همانطور که می دانید سرطان بتن یک واکنش مخرب است که باعث انبساط شدید در سطح بتن می گردد. در نتیجه باید هزینه زیادی برای تعمیر و نگهداری بپردازید. از طرفی آب بندی می تواند از ورود رطوبت به سقف خانه جلوگیری کرده و از رشد کپک و قارچ روی بتن جلوگیری کند.

دوام آب بندی سقف سیمانی

آب بندی سقف سیمانی اگر به خوبی انجام شود،می تواند تا 5 سال دوام بیاورد. با این حال، نگهداری و تعمیرات منظم سقف همچنان برای جلوگیری از آسیب دیدن سقف در اثر رطوبت ضروری است.

مقاوم سازی با FRP

طریقه آب بندی سقف بتنی خانه

سقف های بتنی معمولا در ساختمان های تجاری استفاده می شود. با این حال ممکن است از سقف های بتنی مسطح یا موج دار در خانه های شخصی نیز استفاده شود. اگرچه بتن در مقایسه با سایر مصالح ساختمانی عمر طولانی دارد، اما از حساسیت بالایی نیز برخوردار است. افزودن یک پوشش ضد آب می تواند این نقص را برطرف کرده و دوام آن را افزایش دهد. در زیر به چگونگی آب بندی سقف بتنی خانه خواهیم پرداخت:

1. سقف منزل خود را تمیز کنید

برای انجام موفقیت آمیز عملیات آب بندی، سطح سقف باید کاملاً تمیز شود. از جارو و گردگیر برای جمع آوری تمام کثیفی ها و زباله ها از سقف بتنی خانه خود استفاده کنید. اگر این مرحله را به درستی انجام ندهید، عایق رطوبتی یا ضدآب شما به درستی به سقف نمی چسبد.

2. در صورت نیاز، تعمیرات جزئی انجام دهید

سقف های بتنی مانند سایر انواع سقف ها ممکن است ترک بخورند و نشت کنند. اما تعمیر آن و رفع نشتی آن بسیار آسان است. ابتدا باید تمام سطح سقف را بررسی کنید و محل نشتی را بیابید. بخش های فرسوده و آسیب دیده را با چسب علامت بزنید. سپس تمام شکاف ها و سوراخ ها را با درزگیر سیلیکونی پر کنید.

برای صاف کردن مواد درزگیر از یک کاردک استفاده نمایید و به طور کامل به شکاف ها آن را فشار دهید. این روند را تا پر شدن کامل شکاف ادامه دهید. قبل از اعمال عایق رطوبتی، مطمئن شوید که کاملا خشک شده است.

آب بندی سقف با چه روش هایی انجام می شود؟ (2)

3. از نوار درزگیر استفاده کنید

بتونه کاری نیز به پروسه عایق کاری و آب بندی سقف بتنی کمک می کند. اما قبل از استفاده از بتونه، اید تمامی درزها را با نوار درزگیر بپوشانید. پس از زدن این نوار باید روی آن حرکت کنید تا کاملا محکم شود.

4. سقف را با پرایمر پوشش دهید

در مرحله بعد، یک لایه پرایمر بتن را به کل سقف بمالید. اجازه دهید پرایمر کاملا خشک شود و در صورت لزوم یک لایه دیگر بمالید. زمان مورد نیاز برای خشک شدن پرایمر معمولا روی برچسب محصول مشخص می شود.

5. یک مانع بخار روی سقف اسپری کنید

پس از خشک شدن پرایمر، مانع بخار انتخابی خود را داخل یک اسپری رنگ بریزید و یکبار بر روی کل سقف بتنی منزل اسپری کنید. قبل از اعمال لایه دوم اجازه دهید تا خشک شود. پس از خشک شدن آخرین لایه، در صورت تمایل می توان کل سقف را رنگ کرد.

کاربردهای توری فایبرگلاس چیست؟

کلام آخر

امروزه ساختمان ها و سازه ها برای مقاصد مختلف ساخته می شوند و توسط صاحبان آنها مورد استفاده قرار می گیرند. اما صرف ساخت یک سازه برای داشتن ایمنی و استحکام آن کافی نیست و ممکن است صاحبان آن در آینده نزدیک به دلیل بی توجهی به مواردی خسارات جبران ناپذیری را متحمل شوند. از آنجایی که برخی از اجزای ساختمان در معرض رطوبت هستند، مراقبت های پس از ساخت برای چنین اجزایی ضروری است. آب بندی سقف و سایر اجزای ساختمان امری مهم و قابل توجه است که صاحبان سازه ها باید به آن توجه کنند و تمامی توصیه های آن را به کار بندند.

همانطور که گفته شد روش های مختلفی برای عایق کاری و آب بندی سقف وجود دارد. بنابراین با توجه به شرایط آب و هوایی و منطقه جغرافیایی و همچنین بودجه مورد انتظار، می توانید عایق رطوبتی مناسب را برای پوشش سقف هر ساختمانی انتخاب کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.