شرکت آشیان پی

پیشرو در مقاوم سازی سازه ها

منظور از کنسول در ساختمان چیست؟

منظور از کنسول در ساختمان چیست؟

کنسول به یک عنصر ساختمانی گفته می شود که یک قسمت آن به بدنه ساختمان متصل است و از طرفی دیگر از سازه اصلی فاصله دارد، به طوری که از بیرون قابل مشاهده است. به بیانی دیگر، هر گونه برآمدگی از سازه اصلی ساختمان که بدون استفاده از ستون انجام شود، به عنوان کنسول شناخته می شود. روش اجرای کنسول در ساختمان های بتنی و فولادی با یکدیگر تفاوت دارد و هر کدام از این روش ها ویژگی ها و مشخصات خاص خود را دارند. کنسول ها یا پیش آمدگی، قسمتی است که به سازه اصلی متصل می گردد. در خیابان هایی که عرض آنها کمتر از 12 متر باشد نمی توان کنسول احداث کرد. نادیده گرفتن و تخطی از قوانین عملیاتی اجرای کنسول موجب بروز مشکلات و جریمه خواهد شد.

در این مقاله اطلاعات کاملی در مورد کنسول ساختمانی در اختیار شما قرار می دهیم. بنابراین اگر به دنبال اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

سیستم کنسولی چیست؟

سیستم کنسول به سازه هایی اطلاق می شود که دارای چندین ستون یا تکیه گاه به هم متصل هستند و در صورت داشتن تیر، اتصالات بین تیرها و ستون ها به صورت مفصلی است. سیستم کنسول با نام TIR CONSOL نیز رواج دارد. در واقع یک سیستم کنسول مانند تیرآهنی عمل می کند که تنها یک تکیه گاه دارد. به این معنا که ک سر آن تکیه گاه دارد و سر دیگرش آزاد است، اما ضعف این سیستم این است که تیرها در انتهای آزاد خود تغییر شکل های زیادی دارند. تیر نیرو و فشار را به تکیه گاه انتقال می دهد. زیرا تیر قادر است لنگر خمشی و نیروی برشی را تحمل نماید.

روش های اتصال کنسول به بدنه چگونه است؟

جهت اتصال کنسول به بدنه و ساختار اصلی می توان از 2 روش زیر استفاده کرد. در هر دو نوع سازه باید از این روش های اتصال به درستی استفاده شود و از مهندسی دقیق استفاده شود تا سازه به بهترین شکل ممکن عمل کند.

منظور از کنسول در ساختمان چیست؟ 2

۱-بدنه سازه های بتنی

در این فرآیند می توان با استفاده از رولبوت و پلیت فولادی، ابتدا صفحه فولادی را داخل بدنه بتنی کاشت و سپس ستون کنسول را به آن متصل نمود.

۲-بدنه سازه های فلزی

در این روش می توان ستون و شاسی را با استفاده از پلیت فولادی (لچکی) به سازه اصلی متصل کرد.

روش های اجرای تیر کنسول کدامند؟

  1.  اجرای تیرکنسول با دستک قطری
  2. اجرای تیر کنسول با اتصال گیردار
  3.  اجرای تیر کنسول با دستک K
  4.  اجرای تیر کنسول با دستک زانویی
  5.  اجرای تیر کنسول با اتصال خورجینی

کنسول چگونه در ساختمان بتنی اجرا می شود؟

لازم  است بدانید که همچنان نیاز به مقاوم سازی سازه های بتنی وجود دارد و با انتقال امواج لرزه ای به پی ساختمان و از پی ساختمان به بدنه ساختمان، زلزله در ساختمان احساس می شود. این فرآیند باعث ایجاد تغییر شکل نسبی در اجزای سازه می شود و بنابراین نیروهای داخلی در اجزا با تغییر شکل حاصل به وجود می آید. تخریب فیزیکی همان تخریب ساختمان است. این نوع تخریب باعث تلفات جانی و صدمات جانی و بی خانمانی، بیکاری و تخریب زیرساخت ها می شود.

از تیرهای کنسول برای ایجاد پیش آمدگی در سازه ها استفاده می شود. ساخت این تیرها بسیار ساده و بسیار مستحکم است و این نوع تیرها لنگرهای خمشی منفی ایجاد می کنند که می توانند با لنگرهای خمشی مثبتی که در جای دیگر ایجاد می شوند مقابله کنند.

راه های مختلفی برای اجرای کنسول در ساختمان های بتنی وجود دارد که هر کدام مزایا و معایبی دارند. این انتخاب بسته به نیازهای ساختاری و مهندسی ساختمان به روش های مختلفی انجام می شود و بهترین روش برای هر پروژه باید با دقت انتخاب شود. در ساختمان های بتنی استفاده از کنسول ها با روش های مختلفی مانند خورجینی، زانویی و مفصلی و…  مکان پذیر است.

قوانین استفاده از کنسول در ساختمان

بر اساس قوانین شهرسازی و اصول طراحی و معماری، اجرای کنسول در ساختمان محدودیت‌هایی دارد. این معیارها به این بستگی دارد که آیا هر ساختمان دارای حداقل عرض گذر و حداکثر عمق کنسول در هر ساختمان است یا خیر. از جمله معیارهای دیگر برای اجرای کنسول سمت گذر عبارتند از:

  • اجرای کنسول در شرایطی که عرض معبر کمتر از 12 متر باشد خلاف قوانین شهرسازی است.
  • اگر عرض گذر کمتر از 20 متر و بیشتر از 12 متر باشد، حداکثر عمق کنسول 80 سانتی متر است.
  • اگر عرض گذر بیش از 20 متر باشد، حداکثر عمق کنسول باید 120 سانتی متر باشد.
  • حداقل ارتفاع کنسول از سطح گذر باید 3.5 متر باشد.

منظور از کنسول در ساختمان چیست؟ 4

سخن پایانی

کنسول یا طره تیری است که یک سر آن به سازه متصل است و سر دیگر آن آزاد است. کنسول مقدار بار را به تکیه گاه منتقل می کند که بتواند لنگر خمشی و نیروی برشی را تحمل کند. به طور کلی به هر نوع برجستگی در ساختمان بدون ستون، کنسول گفته می شود. روش استفاده از کنسول در سازه بتنی روش های خاص خود را دارد که از جمله می توان به اتصال های خورجینی، زانویی و مفصلی و… اشاره کرد.

کنسول‌ها یا پیش‌آمدگی‌ها، بخشی از سازه‌های مدرن هستند و به نماهای ساختمان زیبایی می بخشند. اینها باید طبق قانون شهرسازی اجرا شود تا از جریمه و تخریب جلوگیری شود. امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد و نظرات خود را با  آشیان پی در میان بگذارید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.