شرکت آشیان پی

پیشرو در مقاوم سازی سازه ها

مراحل ساخت و ساز پروژه های عمرانی

مراحل ساخت و ساز پروژه های عمرانی (3)

شما باید مراحل شروع ساخت و ساز را بدانید. پروژه های ساخت و ساز از نظر پیچیدگی، دامنه و نتایج مطلوب با یکدیگر متفاوت هستند. البته تقریباً تمام پروژه های ساختمانی روند مشابهی را دنبال می کنند. دانستن این فرآیند به شما در تصمیم گیری از صفر تا صد مرحله ساخت کمک می کند. دانش عمیق در مورد فرآیند ساخت و ساز ساختمان به شما کمک می کند تا تصویر کلی را ببینید و چشم انداز خود را به یک پروژه واقعی و ملموس تبدیل نمایید. فرآیند ساخت و ساز ساختمان یک فرآیند پیچیده است که شامل مراحل مختلفی از طراحی تا نازک است. فرقی نمی کند ساختمان شما دارای کارکرد تجاری یا مسکونی باشد؛ با این حال، برای شروع ساخت به یک کارفرما نیاز است. با ما همراه باشید تا در مورد روند ساخت و ساز ساختمان بیشتر بدانید.

پروژه عمرانی چیست؟

عمران به طور کلی به معنای آبادانی است. هر پروژه ای که هدف نهایی آن توسعه و آبادانی باشد را می توان یک نوع پروژه عمرانی در نظر گرفت. این ساخت و ساز ممکن است شامل مجتمع تجاری و اداری، مجتمع مسکونی، راه سازی و غیره باشد. پروژه‌های عمرانی با هدف و برنامه‌ریزی کامل پیش می‌رود و همه جوانب پرونده از ابتدا پیش‌بینی می‌شود. پیش بینی های دقیق و انتخاب مسیر صحیح می تواند منجر به موفقیت پروژه های ساختمانی شود. برنامه ریزی پروژه های ساختمانی باید کاملاً دقیق و کنترل شده باشد. تمامی پروژه های عمرانی در یک بازه زمانی مشخص و با بودجه مشخص به اتمام می رسد. هدف اصلی از اجرای این پروژه ها توسعه مکانی خاص در بلند مدت است.

مراحل ساخت و ساز پروژه های عمرانی (1)

شروع ساختمان‌ سازی

شروع ساخت و ساز یکی از موضوعاتی است که اکثر ما به آن فکر نمی کنیم! شاید خیلی ها ندانند برای تبدیل یک زمین خالی به خانه ای امن و گرم چه اقداماتی باید انجام داد! مراحل ساخت یک پروژه عمرانی با چالش‌ های خاصی دارد. به طور کلی، ساختمان ها برای سرپناهی برای زندگی، سکونت، کار یا اهداف دیگر طراحی می شوند. همه ما می دانیم که ساختمان ها از مصالحی مانند آجر، سنگ، بتن، آهن و غیره ساخته شده اند. در ادامه می خواهیم این مراحل را با هم مورد بحث قرار دهیم.

مراحل انجام انواع یک پروژه عمرانی

یک پروژه عمرانی مراحل انجام یکسانی دارد. اما ممکن است توالی این مراحل در برخی پروژه ها متفاوت باشد. با این حال، مراحل مختلفی برای ساخت سازه ها انجام می شود. اجرای صحیح فرآیند ساخت سازه بسیار حساس است زیرا این کار موفقیت یا شکست پروژه را تضمین می کند. هرچه مراحل ساخت و ساز را با دقت بیشتری انجام دهید، ساخت و ساز با کیفیت تر خواهد بود. مراحل ساخت سازه معمولاً به ترتیب زیر انجام می شود:

  1. مرحله ترسیم نقشه
  2. مرحله تصویب طرح اولیه
  3. مرحله شروع فاز اجرایی پروژه
  4. مرحله کنترل اجرای پروژه
  5. مرحله آخر اتمام پروژه

1. ترسیم نقشه

در مراحل انجام یک پروژه ساختمانی بدون شک اولین قدم ترسیم نقشه است. این مرحله با اولین ایده ها و کانسپت های پروژه آغاز می شود و با یک طرح کامل و جامع به پایان می رسد. بدیهی است که در ابتدای مطالعه پروژه، تعداد ایده ها و کانسپت ها بسیار زیاد است. اما در طول پروژه بهترین و ایده آل ترین کانسپت باقی می ماند و می توانید با آن پروژه خود را تکمیل کنید. سعی کنید به جای ایده های بسیار پیچیده و شلوغ، با ایده های ساده و انتزاعی شروع کنید. البته اگر سبک کاری شما ساختارهای شلوغ و پیچیده ای است، بهتر است در حین طراحی به ایده خود پیچیدگی اضافه کنید تا در ابتدای طراحی شما را دچار سردرگمی نکند. به طور کلی توصیه ما استفاده از ایده ها و طرح های بدون ریسک است. در این صورت احتمال شکست پروژه کاهش می یابد و اجرای سازه آسان می شود. همچنین در این زمان مدت زمان اتمام پروژه، نحوه اجرا، هزینه و بودجه پروژه مشخص می شود.

2. تصویب طرح اولیه

دومین مرحله از مراحل انجام یک پروژه عمرانی تصویب طرح است. این بخش به طور کامل تمام موارد ذکر شده در مرحله اول را تأیید می کند. در این مرحله هر موضوعی مربوط به پروژه به طور کامل روشن خواهد شد. به عنوان مثال، گروه مدیریت و اجرایی پروژه با جزئیات ارائه شده و سمت هر فردی تعیین می گردد. مکان و بودجه سازه دقیقا مشخص شده و زمان تکمیل سازه مشخص می شود.

3. شروع فاز اجرایی

در مراحل ساخت، گام سوم شروع فاز اجرایی است. در این مرحله تقریباً تمامی کارهای نقشه کشی و طراحی سازه به پایان رسیده و پروژه وارد فاز جدیدی می شود. این مرحله جدی ترین مرحله در ساخت سازه های عمرانی است که در آن نباید اشتباه کرد. از آنجایی که راه های زیادی برای اجرای سازه های عمرانی وجود دارد، باید بهترین روش را برای طرح خود برگزینید. برخی از روش های ساخت و ساز مقرون به صرفه تر و مناسب برای پروژه های کم بودجه هستند. همه موارد مربوط به پروژه باید دقیقاً مطابق برنامه باشد. اما مهم ترین موضوع برآورد هزینه هاست که باید طبق برنامه پروژه انجام شود.

مراحل ساخت و ساز پروژه های عمرانی (2)

4. کنترل اجرای پروژه

در طول مراحل اجرای پروژه ساختمانی، مراحل اجرای سازه باید به درستی کنترل شود. تیم مدیریت باید تمام مراحل اجرا از خاکبرداری تا بتن ریزی را به طور دقیق هدایت و مدیریت کند. هر گونه اشتباه منجر به از دست دادن بسیاری از تلاش ها و یا شکست پروژه خواهد شد. به همین دلیل است که این مرحله بسیار مهم است و باید با دقت انجام شود. مدیریت ساخت و ساز ساختمان های عمومی به قدری مهم است که این وظیفه اغلب به فردی خارج از پروژه واگذار می شود تا از سوگیری جلوگیری شود. اجرا باید کاملا بر اساس طرح مصوب باشد و تغییر در نقشه امکان‌پذیر نیست. اگر می خواهید بخشی از نقشه را بر اساس طرح یا نوع اجرا تغییر دهید، باید قانونی و تایید شده باشد.

5. اتمام پروژه

تکمیل یک پروژه ساختمانی با شروع بهره‌برداری ساکنین به پایان می‌رسد. لازم به ذکر است که آرامش و امنیت ساکنین به نوع اجرا بستگی دارد و هر چه پروژه های عمرانی با دقت بیشتری انجام شود، امنیت و آرامش ساکنین بیشتر خواهد بود. پس باید این مراحل را با دقت دنبال کنید و پروژه ساخت و ساز را با موفقیت به پایان برسانید. پس از اتمام تمام مراحل و تکمیل پروژه، افراد برای مدت زمان مشخصی از سازه استفاده خواهند کرد. این زمان بستگی به نوع کاربری ساختمان و عوامل دیگر دارد.

سخن پایانی

مقاوم سازی ساختمان یا بصورت کلی یا بصورت موضعی جهت تقویت اجزای ساختمان و در نهایت افزایش سطح مقاومت سازه انجام می گیرد. شرکت های مقاوم سازی قادر به ارائه ی راهکار های مناسبی جهت مقاوم سازی اجزای سازه نظیر تیر‌، ستون، سقف و … که دچار پوسیدگی و آسیب شده یا بخش هایی از سازه که بدلیل از دست دادن مقاومت کافی خود بعلت خطاهای اجرایی و طراحی ضعیف شده اند می باشند.

در نتیجه، مقاوم سازی ساختمان یک اقدام ضروری است که به تقویت و بهبود قابلیت اطمینان ساختمان‌ها برای مقابله با تهدیدهای مختلف کمک می‌کند. این روش‌ها می‌توانند به عنوان یک حفاظت اصلی در برابر اتفاقات ناگوار مانند زلزله و سایر حوادث طبیعی و غیرطبیعی، ایجاد امنیت و آرامش برای افراد و ساختمان‌ها فراهم کنند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.