شرکت آشیان پی

پیشرو در مقاوم سازی سازه ها

زینک ریچ اپوکسی چیست؟

زینک ریچ اپوکسی چیست

زینک ریچ اپوکسی یک نوع رنگ حاوی مقادیر زیادی ذرات روی یا مخلوطی از پوری روی با مواد چسبنده‌ی آلی و غیرآلی است که به عنوان پوشش سطوح فولادی و اجزای فلزی سازه مورد استفاده قرار می گیرند. از اصلی‌ترین موارد استفاده از پوشش‌ های زینک ریچ اپوکسی در شرایط سخت محیطی و در برابر عوامل مخرب است. زینک ریچ اپوکسی ها دارای ماهیت پودری هستند و مانع از پوسیدگی سازه های فولادی می شوند. 

زینک ریچ

زینک ریچ اپوکسی یا زینک ریچ ها محصولاتی آلی و غیرآلی هستند که در غشای خشک مورد استفاده قرار می گیرند. ضخامت زینک ریچ ها بین ۵/۲ تا ۵/۳ میلی متر است. قدرت اتصال و چسبندگی زینچ ریچ اپوکسی‌ چند صد پوند بر هر اینچ مربع است. رنگ های روی آلی متشکل از اپوکسی ها، هیدروکربن‌های آغشته به کلر و سایر پلیمرها هستند. رنگ‌ های روی غیرآلی به مقدار زیادی مبتنی بر سیلیکات های آلکیلی آلی هستند. عنصر روی در زینک ریچ باید به قدر کافی متمرکز باشد تا بتوان از آن برای هدایت کاتدی جریان الکتریکی در غشای خشک استفاده کرد. پرایمر زینک ریچ می تواند در مواردی مختلفی در کارگاه ها یا به شکل میدانی مورد استفاده قرار بگیرد. از اصلی ترین موارد استفاده از زینک ریچ اپوکسی ها به عنوان پوشش های محافظ با قدرت بالا در محیط های مستعد آسیب دیدگی بر روی سطوح فولادی است. البته پرایمر زینک ریچ اپوکسی دارای محدودیت هایی از جمله هزینه ی بالا، عدم سهولت در مصرف، عدم یکدستی پوشش و ضرورت در پاکسازی سطح فولاد است.رنگ زینک ریچ اپوکسی غیرآلی از مقاومت مطلوبی در برابر خوردگی برخوردارند و دچار ظاهر پوسیده، طبله شده و پوسته پوسته نمی‌شوند. زینک ریچ اپوکسی غیرآلی به آسانی با فلز جوش می خورند و قابلیت تحمل دما را تا ۳۷۵ درجه سنتی گراد دارند. زینک ریچ غیرآلی دارای ۳۵/۰ روی است که این مقدار نسبت به پوشش گالوانیزه‌ی گرم حدودا یک دوم کمتر است. در مقابل مشخصات زینک ریچ اپوکسی آلی به سیستم حلال بستگی دارد. عمده ی استفاده از رنگ های زینک ریچ در کار به روی فولاد گالوانیزه ای می باشد که آسیب دیده است. رنگ زینک ریچ آلی نسبت به زینک ریچ غیرآلی در محدوده ی ۲۰۰ تا ۳۰۰ فارنهایت از مقاومت کمتری برخوردار است. ضمنا زینک ریچ آلی نسبت به نور فرابنفش حساس هستند و در برابر خوردگی به اندازه ی زینک ریچ غیر آلی رفتار اثر بخشی نخواهند داشت. 

پوشش زینک ریچ اپوکسی

زینک ریچ اپوکسی حاوی عنصر روی با عدد اتمی ۳۰ در جدول تناوبی است. وجود عنصر روی در پرایمر زینک ریچ اپوکسی از طریق فرآیند گالوانیزه مانع از زنگ زدگی اجزای فلزی سازه می‌شود. بنابراین یکی از اصلی ترین موارد استفاده از زینک ریچ اپوکسی در ایجاد حفاظت کاتدی برای سازه های فولادی است. عموما یک لایه بتونه به همراه رنگ یا پرایمر زینک ریچ به عنوان پوشش دوم برای حفاظت مورد استفاده قرار می گیرد. 

کاربرد پرایمر زینک ریچ اپوکسی 

۱)پالایشگاه‌ها، پتروشیمی، نیروگاه‌ها

۲)تاسیسات فاضلاب و فرآيندهای شیمیایی

۳)رنگ آمیزی سازه‌های فلزی، سطوح خارجی مخازن و لوله‌ها

۴)سکوهای فراساحلی

۵)سازه ساحلی و مجاور آب

خواص زینک ریچ اپوکسی

۱)دارای مقاومت بالا در برابر زنگ زدگی 

۲)ایجاد حفاظت کاتدی بدلیل عنصر روی موجود در ترکیب شیمیایی

۳)قدرت بالا در اتصال به اجزای فلزی سازه

۴)توانایی پیشگیری از زنگ زدگی میلگرد در بتن

۵)سختی بالا 

۶)آستری مناسب برای جلوگیری از آسیب سازه فلزی در شرایط سخت محیطی

۷)مقاومت شیمیایی زیاد

مزایای زینک ریچ اپوکسی

۱)زیرسازی پوشش ها و رنگ های مختلف

۲)کاور اولیه مناسب برای سطوح فولادی و اجزای فلزی سازه

۳)پیشگیری از زنگ زدگی اجزای فلزی سازه

۴)مقاومت بالا در برابر شرایط جوی نامطلوب

۵)قابلیت استفاده ی همزمان با طیف وسیعی از رنگ های رویه

۶)عملکرد مطلوب در سازه‌ های آبی

۷)قابلیت چسبندگی و اتصال مناسب

۸)سازگاری با پوشش های اپوکسی و پلی یورتان

مزایا و معایب زینک ریچ

بطورکلی پوشش های زینک ریچ محصولی مناسب برای سطوح فلزی، سازه های ساحلی و در مجاورت دریا، مخازن و سازه‌های زیر زمینی بویژه در محیط های خورنده و در معرص عوامل آسیب زای محیطی هستند. پوشش های زینک ریچ اپوکسی با بهره گیری از مزایای عنصر روی بکار رفته در ترکیب آنها از آسیب دیدن اجزای فولادی سازه جلوگیری می کنند. پوشش های زینک ریچ نیز مانند سایر محصولات دارای معایبی هستند. از مهم ترین معایب پوشش های زینک ریچ عمر نسبتا محدود آنها است. 

نحوه ی مصرف زینک ریچ اپوکسی

پیش از اجرای زینک ریچ اپوکسی ها به روی سطوح فلزی باید سطح مورد نظر را کاملا از آلودگی و مواد اضافی پاکسازی کرد. فرآیند پاکسازی سطوح پیش از اعمال پرایمر زینک ریچ با استفاده از شن باران کردن در فلز سفید (اس اس پی سی-اس پی ۵)، پاکسازی سطح فلزی از مواد شیمیایی و گرد و آلودگی (اس اس پی سی-اس پی ۶) و یا فلز سفید(اس اس پی سی-اس پی۵)  انجام می‌شود. جهت تولید یک مخلوط یکدست و یکنواخت لازم است گرد روی با یک وسیله ی پلیمریک مخلوط شود و با استفاده از برس یا اسپری مصرف شود. 

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.