شرکت آشیان پی

پیشرو در مقاوم سازی سازه ها

تست کشش FRP: صفر تا صد

تست کشش FRP صفر تا صد (3)

مقاوم سازی با FRP، یکی از رایج ترین روش های مقاوم سازی در صنعت ساختمان است. با توجه به اینکه در حال حاضر انواع الیاف FRP با مشخصات متفاوت موجود است، مشتریان باید از مشخصات اعلام شده توسط تامین کنندگان مطمئن باشند. برای اطمینان از مشخصات الیاف FRP می توان از تست های FRP استفاده کرد. برای مثال یکی از پرکاربردترین تست های FRP استفاده از تست کشش الیاف FRP می باشد. با استفاده از آزمون کششی FRP می توان استحکام کششی الیاف FRP و مدول الاستیسیته آنها را بدست آورد.

روش انجام تست کشش FRP

تست کشش FRP باید در آزمایشگاه توسط متخصص انجام شود. این آزمایش باید با استفاده از یک دستگاه کششی مخصوص که دارای گیره های مناسب برای کار است انجام شود. با استفاده از گیره های مناسب، الیاف FRP در داخل دستگاه قرار می گیرد. سپس می‌توان تست را آغاز کرد. هنگامی که بارگذاری شروع می شود، کرنش مربوطه و نیروی متناظر در دیتالاگر ثبت می شود. در نتیجه می توان نمودار تنش و کرنش الیاف را ترسیم کرد. افزایش نیرو تا زمان گسیختگی الیاف ادامه خواهد داشت. به این ترتیب می توان به حداکثر نیرویی که الیاف می توانند تحمل کنند دست یافت و هم می‌توان مدول الاستیسیته الیاف را حساب کرد. با کمک شرکت مقاوم سازی آشیان پی می توانید تست های مورد نظر را انجام دهید و مفروضات طراحی خود را بررسی کنید.

نکاتی برای انجام تست کشش بتن

برای انجام آزمایش کشش بتن باید حداقل پنج نمونه آزمایش کشش FRP استفاده شود. البته اگر بتوانید با نمونه های کمتر به نتایج معتبری دست یابید، نیازی به استفاده از پنج نمونه نیست. لازم به ذکر است که عوامل زیادی بر نتایج تست های کششی FRP تأثیر خواهند گذاشت. عوامل موثر بر نتایج آزمایش کشش الیاف FRP شامل روش آماده سازی و آرامیش مصالح، تعداد لایه های الیاف FRP، آماده سازی نمونه، محیط تست FRP، زمان و سرعت تست، مقدار حفره ها و تراز نمونه ها می باشد.

تست کشش FRP صفر تا صد (2)

مزایای تست کششی FRP چیست؟

  1. دستیابی به استحکام کرنشی نهایی
  2. دستیابی به مدول الاستیسیته الیاف FRP
  3. دستیابی به مقاومت کششی الیاف اف آر پی
  4. مشخص کردن نوع مصالح با توجه به نتایج حاصل شده
  5. مشخص کردن مقدار الیاف مناسب برای انجام بهسازی ساختمان‌ها

تائیدیه‌ها و استانداردهای موردنیاز برای انجام تست FRP

  • ISO 10618
  •  ASTM D638-10
  •  ASTM D 3039M- 00
  •  ISIRI 5154
  •  ISIRI 7444
  •  ISIRI 10470

قیمت انجام تست کشش FRP

همانطور که می دانید تست کشش FRP باید با استفاده از تجهیزات حرفه ای و پرسنل مجرب انجام شود و تست استحکام FRP به افراد کاملا واجد شرایط و با صلاحیت سپرده شود. با این حال، افرادی هم هستند که این کار را با همان کیفیت و هزینه بالا انجام می دهند و دنبال سود هستند! به همین دلیل، علاوه بر قیمت مناسب، ارزش این را دارد که تست را به افرادی بسپاریم که بتوانند در شرایط مطلوب تست بزنند. در این راستا آشیان پی دارای تیمی حرفه ای آماده خدمت رسانی به شماست، حتی با مقایسه قیمت ها متوجه تفاوت ما با سایر شرکت ها خواهید شد.

تست PULL OFF برای FRP

یکی دیگر از تست های مهم در اجرای FRP تست pull-off است. این آزمایش برای آزمایش و به دست آوردن نیروی چسبندگی FRP به بتن مورد استفاده قرار می گیرد. این تست می تواند مکانیسم دقیق و صحیح FRP را تعیین کند.

تست PULL OFF

تست PULL OFF، یکی از بااهمیت ترین آزمایش‌های مقاومت چسبندگی کششی الیاف و ورق‌ها است که اولین بار در سال 1970 در بلفاست و در دانشگاه کوئینز انجام شد. و با ارزیابی قابلیت اطمینان آن، دستگاه LIMPET ساخته شد. امروزه از تست PULL OFF برای تست استحکام FRP استفاده می شود. این آزمایش میزان نیروی وارد شده به بتن، FRP و چسب اپوکسی را تعیین می کند. این آزمایش بر روی یک سطح 25 تا 40 میلی‌متر و یا یک صفحه دایره‌ای شکل که به FRP چسبیده است تست می‌ گردد. این تست در کارگاه ها و آزمایشگاه ها با استفاده از چسب FRP برای استحکام سازه موجود به دلیل افزایش استفاده از لمینت های FRP استفاده می شود.

تست کشش FRP صفر تا صد (1)

جمع بندی

استفاده از الیاف FRP روشی مناسب برای ترمیم و تقویت سازه های بتنی در حوزه مقاوم سازی در وضعیت محیطی مختلف از جمله شرایط محیطی مهاجم خوردنده است. این الیاف دارای استحکام کششی و مدول الاستیک بسیار بالایی در مقایسه با سایر مواد هم وزن خود هست. با توجه به استفاده بسیار فراوان، حساس و گسترده از الیاف FRP، کنترل کیفی این محصولات باید قبل و بعد از اجرا انجام شود تا از عملکرد مناسب این الیاف اطمینان حاصل شود. بنابراین تست بر اساس استانداردهای بین المللی و نشریه های معتبر FRP لازم است. از جمله تست ها یا آزمایش های FRP که قبل از شروع مقاوم سازی انجام می شود، تست مقاومت کششی الیاف FRP می باشد. این آزمایش برای به دست آوردن ظرفیت نیروی کششی و کرنش کششی نهایی انجام می شود. نتایج به دست آمده از این آزمایش برای تعیین خواص مواد، کنترل کیفیت و گارانتی، طراحی و آنالیز و غیره استفاده می شود. این تست بر اساس استاندارد ASTM D3039 انجام می شود.

تست دیگری که به طور گسترده در اجرای FRP مورد استفاده قرار می گیرد، تست pull-off است. تست Pull Off برای به دست آورن نیروی چسبندگی FRP به مورد استفاده قرار می گیرد. این آزمایش همچنین می تواند مکانیسم صحیح FRP را تشخیص دهد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.