شرکت آشیان پی

پیشرو در مقاوم سازی سازه ها

انواع نئوپرن کدامند؟

انواع نئوپرن کدامند؟ (2)

هنگامی که صحبت از ساخت سازه های بزرگ مانند پل ها و ساختمان ها می شود، مقاومت و پایداری حائز اهمیت است. یکی از موادی که این پایداری را تضمین می کند نئوپرن است که در اشکال مختلف استفاده می شود و اغلب با فولاد تقویت می شود. مقاومت بالای این ماده آن را برای پل ها، ساختمان ها و … مناسب می کند. انعطاف پذیری بالای نئوپرن یکی دیگر از ویژگی های منحصر به فرد آن است که آن را به نوع خاصی از لاستیک با قابلیت های متنوع تبدیل می کند. نئوپرن‌ها هم چنین پایداری شیمیایی خوبی دارند. در ادامه با آشیان پی همراه باشید تا علاوه بر آشنایی بیشتر با نئوپرن با انواع نئوپرن نیز آشنا شوید.

شرکت مقاوم سازی آشیان پی یکی از معتبرترین شرکت های ارائه دهنده خدمات مقاوم سازی سازه است. آشیان پی دارای سابقه ای بیش از چند دهه در زمینه مقاوم سازی با FRP و… است. برای دریافت مشاوره در زمینه خدمات مهندسی و روش های مختلف مقاوم سازی ساختمان با واحد مهندسی آشیان پی تماس بگیرید.

نئوپرن چیست؟

بالشتک الاستومری یا همان نئوپرن از ورقه های پلاستیکی زیادی که با فولاد تقویت شده ساخته می شوند که مقاومت زیادی دارد. نئوپرن را می توان بخشی از خانواده لاستیک ها با مقاومت بالا و پایداری شیمیایی خوب در نظر گرفت. این قطعه الاستومر می تواند نیروی وارد شده به پل یا سازه های دیگر را به خود سازه تقسیم کند و در نتیجه مقاومت پل یا ساختمان به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. الاستومرها بسیار انعطاف پذیر هستند و در برابر شرایط جوی و وزن های مختلف بسیار مقاوم هستند و می توان از آنها در ساختارهای مختلف استفاده کرد. برای ساخت این بالشتک‌ها پلاستیک مصنوعی و طبیعی مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع نئوپرن کدامند؟ (3)

ویژگی و مشخصات نئوپرن چیست؟

نئوپرن به دلیل ویژگی های منحصر به فردش بسیار محبوب است. در ادامه به برخی از این ویژگی ها پرداخته خواهد شد:

  • همانطور که قبلا اشاره کردیم، پایداری و دوام بالا یکی از مهمترین مشخصات نئوپرن است. این ویژگی به این ماده اجازه می دهد تا وزن بسیار زیادی را بدون آسیب رساندن تحمل کند.
  • ویژگی دیگر نئوپرن سازگاری آن با شرایط دمایی مختلف است. گرما یا سرمای شدید نمی تواند به این لاستیک آسیب برساند. بنابراین می توان از آن در شرایط آب و هوایی مختلف استفاده کرد.
  • انعطاف پذیری و قابلیت ارتجاعی بالای این پلیمر محبوب از دیگر ویژگی های منحصر به فرد آن است. به عبارت دیگر، نئوپرن در هر دو جهت انعطاف پذیر است، بنابراین تحت بارهای سنگین به راحتی تغییر شکل می دهد و به حالت اولیه خود باز می گردد.
  • این ماده توانایی تحمل فشار وارده بر سازه، پراکندگی یا عبور از آن را دارد.
  • مقاومت بالا در برابر عوامل خارجی مانند مواد شیمیایی، اشعه ماوراء بنفش خورشید، آب و هوا و…

مزایای استفاده از نئوپرن

نئوپرن نقش ضربه گیر را دارد که لرزش پل یا سازه و هرگونه ضربه را از بین برده و مهار می کند. استفاده از آن در ساخت و ساز باعث افزایش طول عمر سازه می شود. علاوه بر این، این محصول علاوه بر قیمت مقرون به صرفه، هزینه نگهداری و تعمیر پایینی دارد. از دیگر مزایای استفاده از نئوپرن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تقویت مقاومت سازه در برابر ارتعاش
  • مقاومت در برابر فشار بالا
  • کاهش بار مرده
  • کاهش هزینه های اضافی مانند هزینه نگهداری سازه
  • قیمت مقرون به صرفه
  • مقاومت بالا در برابر دماها و شرایط جوی گوناگون
  • و…

انواع ضربه گیر نئوپرن پل کدام است؟

ضربه گیرهای نئوپرن پال به طور کلی به 2 دسته نئوپرن الاستومر مصنوعی و طبیعی طبقه بندی می شوند. از نظر متریال به دسته بندی های مختلفی طبقه بندی می شوند. با توجه به اینکه استحکام الاستومر طبیعی کمتر از الاستومر مصنوعی است، اما به دلیل مقرون به صرفه بودن، اغلب از این نوع الاستومر استفاده می شود. از طرفی الاستومرهای مصنوعی به دلیل مقاومت بالاتر، طول عمر بیشتری دارند. انواع دیگر ضربه گیر نئوپرن عبارتند از:

نئوپرن با هسته سربی

ضربه گیرهای نئوپرن هسته سربی در واقع نوعی بالشتک الاستومری با هسته سربی در داخل هستند. نئوپرن هسته سرب در سازه های پل استفاده می شود که می تواند بارهای سنگین را تحمل کند. این نوع نئوپرن از ورق های فولادی چند لایه و تقویت شده با هسته سربی مرکزی تشکیل شده است که انتخابی کاربردی و اقتصادی برای مقاومت سازه های پل در برابر لرزه می باشد.

نئوپرن تفلونی

اگر بخواهیم سازه پل را در برابر ارتعاشات لرزه ای با تکیه گاه اصطکاک بسیار کم بپوشانیم، می توان از نئوپرن تفلون استفاده کرد. این نوع نئوپرن در واقع همان بالشتک الاستومری است که با یک لایه تفلون برای اصطکاک کم پوشیده شده است. ورق تفلون (PTFE) در سطح بالایی بالشتک‌ها و ورق فولادی ضد زنگ در سطح زیرین به عنوان یک حرکت لغزشی نسبی عمل می کند و در نهایت سطح لغزشی صاف و نرمی ایجاد می کند. هنگام استفاده از ضربه گیر نئوپرن تفلونی پل، حرکت روی عرشه پل به علت اصطکاک پایین، آسان تر است.

نئوپرن مسلح

این نوع ضربه گیر به دلیل استحکام کم از مقاومت فشاری بسیار بالایی برخوردار است. بنابراین برای جبران عدم استحکام کششی پد الاستومری، صفحات فولادی را با فولاد تقویت می کنند. تجهیز این محصولات کاربردی صفحات فولادی هستند که بین الاستومرها به عنوان صفحات موازی قرار می گیرند. پس از قرار گرفتن صفحات فولادی بین الاستومرها، استحکام کششی به آنها داده می شود.

انواع نئوپرن کدامند؟ (1)

کاربردهای نئوپرن چیست؟

به طور کلی مهمترین کاربرد های نئوپرن به شرح موارد زیر است:

  1. ساخت و تعمیر انواع پل
  2. ساخت انواع ساختمان، سازه‌های فولادی و بتنی
  3. ساخت سالن ها و استادیوم های ورزشی
  4. می توان از آن در ساخت موزه ها، کتابخانه ها و سالن های نمایشگاهی استفاده کرد.
  5. می توان از آن به عنوان زیرپایه تحتانی ماشین‌ آلات فوق سنگین استفاده کرد.

کلام آخر

نئوپرن را می توان در پل ها و سازه های بتنی، سازه های فولادی، استادیوم ها و دیگر ساختمان های بزرگ استفاده کرد. برای تولید آن؛ لایه های زیادی از پلاستیک استفاده می شود که می تواند مصنوعی یا طبیعی باشد. این بالشتک الاستومری می توانند دوام پل ها و سازه های مختلف را افزایش دهند؛ بنابراین علاوه بر سازه های ساختمانی، می توان از آن در عملیات بازسازی و تعمیر نیز استفاده کرد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.