تاثیر هوای گرم بر بتن ریزی

تاثیر هوای گرم بر بتن ریزی (3)

تاثیر هوای گرم بر عملیات بتن ریزی مسئله ای اثبات شده و غیر قابل انکار است. تقریباً از همان روزهای اولیه که استفاده از بتن همه گیر شد، مردم متوجه شدند که هنگام بتن ریزی در هوای گرم مشکل خاصی ایجاد شده است. بتن در هوای گرم با مشکل مواجه شده، کیفیت آن به شدت کاهش می یابد و اثر آن با خشک شدن بتن بیشتر نمایان می شود. هوای گرم باعث ایجاد مشکل در ساخت و گیرش بتن می شود. اما با رعایت نکات لازم در این زمینه می توانید از مشکلات مربوط به آن جلوگیری کنید. تکنسین ها و مهندسان بتن باید از مشکلات بتن ریزی در هوای گرم آگاه باشند و تکنیک هایی را بیابند که اثرات بتن ریزی در هوای گرم را کاهش دهد و برای ساخت و ساز طولانی مدت مناسب باشد. در این مقاله به شرایط بتن ریزی در هوای گرم و نکات مربوط به آن می پردازیم. در ادامه با آشیان پی همراه باشید.

بتن ریزی در هوای گرما

هوای گرم باعث ایجاد مشکلاتی در ساخت، حمل و نقل، توزیع و عمل آوری بتن می شود و بر خواص و کاربردهای بتن تأثیر منفی می گذارد. هوای گرم از چهار عامل دمای هوا، رطوبت نسبی کم، سرعت باد و دمای بتن تشکیل شده است که بر کیفیت بتن تازه یا آماده شده تاثیر می گذارد و باعث ایجاد مشکل در خواص بتن می شود. عواملی مانند گرما، باد و رطوبت بر تولید، ریختن و عمل آوردن بتن تاثیر می گذارند. زمانی که دمای بتن به بالای 32 درجه سانتیگراد برسد، هوای گرم محسوب می شود و برای انجام کار باید تمهیدات خاصی اندیشیده شود. برای بتن ریزی هوای گرم، دمای محیط، دمای مصالح و بتن، شرایط محیط، سرعت و رطوبت باد، رطوبت نسبی محیط و سایر اطلاعات باید به صورت روزانه در کارگاه ثبت و جمع آوری شود. به طور کلی بهتر است تا حد امکان از عملیات بتن ریزی در شرایط گرم اجتناب شود. در چنین مواقعی به جای انجام بتن ریزی در وسط روز، بهتر است بتن ریزی در اوایل صبح یا شب انجام شود.

تاثیر هوای گرم بر بتن خمیری

دمای بالای هوا حتی قبل از سفت شدن بتن نیز اثرات خود را نشان می دهد که در این میان باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش مقدار آب مورد نیاز برای اختلاط بتن قابل توجه است.
  • زمان لازم برای سفت شدن بتن افزایش می یابد.
  • احتمال تشکیل درزهای سرد بیشتر می شود و دوام بتن مختل می شود.
  • امکان افزایش خطر ترک خوردن بتن تازه و جمع شدگی بیش از حد آن وجود دارد.
  • در بتن حبابی، حباب های هوا رشد می کنند و می ترکند و تأثیر نامطلوبی بر بتن می گذارد.

تاثیر هوای گرم بر بتن سخت شده

  • کاهش مقاومت بتن به دلیل مصرف آب اضافی
  • انقباض در اثر خشک شدن و ایجاد ترک های حرارتی
  • دوام بتن در شرایط مختلف محیطی مانند یخ زدگی، سایش و پارگی، حمله سولفات و غیره کاهش می یابد.
  • افزایش خوردگی میلگردهای فولادی به دلیل افزایش نفوذپذیری بتن و درزهای سرد.
  • عدم یکنواختی سطح بتن و ظاهر مناسب سطح آن

اقدامات ثاثیر گذار در بتن ریزی در هوای گرم

در این قسمت از مقاله در مورد اقدامات موثری که برای کنترل دمای بالای بتن انجام می شود صحبت می کنیم:

1. برنامه‌ ریزی برای زمان بتن‌ ریزی

فرآیند بتن ریزی در هوای گرم را می توان برای زمانی که درجه حرارت بالا نیست برنامه ریزی کرد. به عنوان مثال، در تابستان می توان انجام آن را به شب یا صبح زود موکول کرد.

2. خنک کردن ادوات و دستگاه های بتن ‌ریزی

به منظور جلوگیری از گرمای بیش از حد در تجهیزات و تجهیزات بتن‌سازی مانند میکسر، چات، چرخ دستی و غیره، باید آنها را در سایه قرار داد و یا با گونی‌های مرطوب پوشاند. همچنین قالب، فولاد تقویت کننده و کف باید بلافاصله قبل از رسیدن بتن به آنها با آب سرد خنک شوند. خیس کردن محیط باعث خنک شدن هوای اطراف و افزایش رطوبت نسبی می گردد. این نه تنها دما را کاهش می دهد، بلکه بخار آب بتن را نیز کاهش می دهد.

3. خنک کردن سنگدانه‌ های سیمانی

سنگدانه ها تأثیر قابل توجهی بر دمای بتن تازه دارند. زیرا 60 تا 80 درصد وزن کل بتن را تشکیل می دهند. از آنجا که تبخیر یک فرآیند خنک کننده است آبپاشی، خنک‌کننده مناسبی به شمار می آید.

4. آبپاشی قالب‌ های بتنی و میلگردها

عمل آوری بتن یک فرآیند هیدراتاسیون است که به آب زیادی نیاز دارد. بنابراین، قالب ها و وسایل باید با آب مرطوب شوند تا خیس بمانند. بعد از اینکه بتن به اندازه کافی سخت شد، باید آن را با موادی مانند ماسه پوشانده و چند روز مرطوب نگه داشت. پوشش با ورقه های پلاستیکی پلی اتیلن یا استفاده از مخلوط پخت به جلوگیری از تبخیر هوا یا باد کمک می کند.

5. بتن‌ ریزی در فضای سرپوشیده

اگر بتوانید این کار را انجام دهید، فرآیند بتن ریزی در هوای گرم را می توان در فضای سرپوشیده انجام داد تا از قرار گرفتن در معرض نور خورشید و کاهش سرعت تبخیر آب جلوگیری شود. برای به حداقل رساندن اثرات هوای گرم بر فرآیند بتن ریزی، نکاتی را که در این مقاله خواندید به خاطر بسپارید.

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.