بتن سبک سازه ای چیست؟

بتن سبک سازه ای چیست؟

بتن سبک سازه ای، همانند بتن سازه ای معمولی است،با این فرق که در ساخت آن از سنگدانه های سبک فقط به دلایل اقتصادی استفاده می شود. در ساخت بتن سازه ای سبک، مهم ترین عامل وزن سبک آن است نه مقاومت آن. در سال های اخیر بتن سبک به عنوان راه حلی موثر برای کاهش وزن سازه مورد توجه مهندسین قرار گرفته است. و این منجر به نتایج ثابت شده در کاهش ابعاد مقاطع بتنی، کاهش میزان فولاد مصرفی با میلگرد و تیرآهن و غیره می شود. این نوع بتن علاوه بر کاهش بار مرده ساختمان، نیروی وارده به سازه در اثر شتاب زلزله را کاهش داده و در صورت ریزش، وزن آوارهای حاصله نیز کاهش می یابد. با توجه به زلزله های ایران، مطالعه برای تولید بهینه این نوع بتن حائز اهمیت است و می توان گفت بر اساس وزن مخصوص و مقاومت فشاری آن دسته بندی می شود.

بتن سبک سازه ای چیست؟

بتن سبک سازه نوعی بتن است که وزن آن سبکتر از بتن معمولی است. وزن بتن معمولی 2400 کیلوگرم بر متر مکعب است. این در حالی اتفاق می افتد که وزن بتن سبک در هر متر مکعب حدود دو سوم آن است. سنگریزه در سازه های بتنی سبک استفاده می شود. به همین دلیل مقاومت آن کمتر از بتن معمولی است. اما این بدان معنا نیست که بتن سبک نمی تواند سازه های قوی ایجاد کند و ضعیف خواهد بود. دلیل مخلوط شدن سنگریزه با مخلوط اصلی به دلیل مقرون به صرفه بودن آن است. بر اساس تعریف استاندارد، بتن سازه ای با سنگدانه سبک، بتنی است که مقاومت فشاری 28 روزه آن بیشتر از 17 مگا پاسکال باشد. علاوه بر این، وزن مخصوص این بتن، خشک شده در فضای باز، نباید از 1850 کیلوگرم بر متر مکعب تجاوز کند. از انواع بتن سبک سازه ای می توان به بتن سبک سازه ای ریزدانه، بتن سبک سازه ای درشت دانه، بتن سبک دانه، بتن سبک سازه ای هوادار و بتن اسفنجی اشاره کرد.

کاربرد بتن سبک

  • احداث ساختمان های مسکونی و غیر مسکونی در مناطق زلزله خیز
  • احداث سنگرهای زیرزمینی
  • کاربرد در فونداسیون، تیر، سقف و دیوارهای باربر در اسکلت‌های فلزی و بتنی
  • کاربرد در عرشه‌های فلزی به عنوان دیوارهای شیب‌دار، صفحات رویه و کامپوزیت
  • به عنوان پانل های پیش ساخته، دیوارهای جداکننده و بلوک های دیوار استفاده کنید
  • عایق بندی دیوارهای ساختمان به دلیل تخلخل، مقاومت بیشتری در برابر حرارت و آتش دارد
  • به لطف ویژگی های طراحی ساده و اشکال ساده آن، انواع سازه های زیبا را ایجاد کنید
  • و…

 تفاوت بین بتن سبک سازه ای و بتن معمولی

ترکیب بتن سازه ای سبک از سیمان، ماسه ریز و حباب های هوا تشکیل شده است. وجود هوا در بتن سبک باعث دوام آن می شود. بتن سبک دارای مقاومت بالایی در برابر زلزله است و می تواند به عنوان عایق سرما، گرما و صدا عمل کند. در مقابل، اجزای اصلی سیمان معمولی شامل سنگ‌ریزه های کوچک و بزرگ و یک ماده چسبی مانند سیمان است. این ترکیبات در کنار هم می توانند چسب های مقاوم خوبی برای دوام ساختمان ها و سازه ها باشند. در ترکیب بتن معمولی آب بیشتری مصرف می شود و نسبت اختلاط این ترکیبات بر مقاومت بتن تاثیر مستقیم دارد.

حداکثر وزن مخصوص در سن 28 روزگی (بر حسب kg/m3) حداقل مقاومت کششی در سن 28 روزگی (بر حسب MPa) حداقل مقاومت فشاری در سن 28 روزگی (بر حسب MPa)
در صورت استفاده از سنگدانه‌های سبک در صورت استفاده از سنگدانه‌های سبک در صورت استفاده از سنگدانه‌های سبک
1760 2.2 28
1680 2.1 21
1600 2.0 17
در صورت استفاده از ماسه معمولی و سنگدانه‌های سبک در صورت استفاده از ماسه معمولی و سنگدانه‌های سبک در صورت استفاده از ماسه معمولی و سنگدانه‌های سبک
1840 2.3 28
1760 2.1 21
1680 2.1 17

مزایا بتن سبک

  1. افزایش استحکام و قدرت سازه به دلیل وزن سبک
  2. افزایش ماندگاری سازه
  3. کاهش وزن نهایی سازه و بارهای اضافی
  4. حمل و نقل آسان و هزینه مصرف کمتر
  5. عایق حرارت، صدا و آتش
  6. کاهش زمان ساخت و هزینه های کلی
  7. رطوبت را برای مدت طولانی تری حفظ می کند و در اثر انقباض ترک نمی خورد.
  8. افزایش مقاومت در برابر بلایای طبیعی مانند زلزله
  9. امکان ساخت سازه های بلند در مناطق متراکم به صورت پیش ساخته

مطالب پیشنهادی

آزمایشات مختلف برای چک کردن کیفیت بتن

بتن خود ترمیم شونده چیست؟

منظور از بتن فوق توانمند چیست؟

بتن انعطاف پذیر یا ECC چیست؟

 

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.